روایت واقعه‌ی عاشورا به سبک متفاوت در نمایشگاه سماع قلم در هرات

نمایشگاه نقاشی عاشورایی تحت عنوان سماع قلم به منظور انعکاس فرهنگ حماسه‌ای عشورا در ولایت هرات برگزار شده است.

این نمایشگاه از سوی بخش فرهنگی سرکنسولگری ایران در مرکز این نهاد در ولایت هرات افتتاح شده و تا سه روز دیگر ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری وطن۲۴، مجید خالق­نیا مسؤل بخش فرهنگی سرکنسولگری ایران در ولایت هرات گفت که در این نمایشگاه ۳۰ اثر که به سبک “کالی­گرافی” طراحی شده است به نمایش گذاشته شده است.

آقای خالق­نیا بیان کرد که تمام اثرهای به نمایش گذاشته شده کاری از مهدی حاجی محمدی فریمانی، نقاش سبک کالی­گرافی و استاد دانشگاه در کشور ایران می­باشند.

به گفته وی، کشور افغانستان و ایران دارای مشترکات زیاد در بخش­های مختلف می­باشند و برگزاری چنین نمایشگاه‌ها برای تقویت روابط و دوستی دو کشور از جایگاه خاص برخوردار است.

اوافزود که به زودی یک دوره آموزشی خوشنویسی از استاد فریمانی در هرات و نمایشگاه خطاطان برتر هرات در ایران برگزار خواهد شد.

در همین­حال، اشتراک­کنندگان این نمایشگاه ازمحتوای و پیام مفید این اثرها سخن می­گویند.

لیلا خالقی، یک تن از بازدیدکنندگان این برنامه گفت که ایجاد چنین نمایشگاه­های سبب استوار شدن جایگاه هنر و هنرمند در بین جامعه می­شود.

خانم خالقی افزود که این اثر­ها پیام واقعی حماسه عاشورا که همانا صبر و استقامت می­باشند توانسته به خوبی بیان کنند.

رقیه حسینی، یکی دیگر از اشتراک­کنندگان در این نمایشگاه می­گوید که هنر مرز نمی­شناسد و متعلق به تمام مردم است واین نمایشگاه می­تواند سبب نزدیکی و صمیمیت مردم و هنرمندان دو کشور افعانستان و ایران شود.

از سویی­هم، مهدی حاجی محمدی فریمانی، استاد دانشگاه و نقاش در ایران می­گوید که هرات در بخش هنر و فرهنگ یک شهر نه، بلکه یک مکتب می­باشد که در سطح منطقه جایگاه خاص خود را دارد.

به بیان وی، هنر باعث شناخت بهتر آئین و مردم دو کشور از همدیگر خواهد شد و راه  نمایشگاه­های فرهنگی و هنری بهترین شیوه برای این کار می­باشد.

این در حالی­است که در دهه اول ماه محرم­الحرام هم نمایشگاه تحت نام قافله پیوستگان عشق به  منظورمعرفی نهضت و قیام کربلا از سوی هنرمندان هرات در این ولایت برگزار شده بود.


 

­

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.