چکیده‌ای از درس‌های که می‌توان از مناظرات امام رضا (ع) گرفت

امروز یازدهم ذی‌القعده، مصادف است با سالروز ولادت امام رضا (ع) هشتمین اختر تابناک ولایت و امامت.

مناظرات امام علی بن موسی الرضا(عليه السلام) مسئله‌ای تاريخی و متعلق به گذشته نيست، بلكه از نظر پاسداری از حريم اسلام و حفط مكتب، سرمشق پر اهميت و بسيار جامعي براي امروز و هر زمان ديگر است.

بخشی از بحث‌های علمی امام رضا (ع) را در این‌جا جمع‌آوری کرده‌ایم:

برخورد اسلام با پيروان مكتب هاي ديگر قبل از هر چيز بايد برخورد منطقي باشد. تا جنگ را بر مسلمانان تحميل نكرده اند، آنان نبايد دست به اسلحه برند و از منطق و استدلال چشم بپوشند. اسلام در گذشته، از طريق تبليغ و منطق پيش رفته است و در آينده نيز چنين خواهد بود.

قدرت منطق اسلام به قدری است كه از منطق مكتب‌های ديگر ابداً واهمه ندارد، و به همين دليل، در تاريخ اسلام به همه آن ها مجال كافي داده شده است تا عقايد خود را نشر دهند و پاسخ خود را بشنوند. حتي به كساني كه اصلاً ايمان به خدا و مكتب انبيا نداشتند، آزادی بحث داده مي شد، هر چند متأسفانه آنها از اين آزادی سوء استفاده كردند و برنامه‌ها به شكل ديگری در آمد و توطئه‌های گوناگون شروع شد، اقدامات تخريبی ادامه يافت و آن چه ما مايل نبوديم بشود، شد.

علمای اسلام در هر زمان بايد از تمام مكاتب و مذاهب باخبر باشند و بايد بتوانند با منطق خودشان با آنان سخن بگويند و برتري آيين اسلام را بر هر مكتب ديگر اثبات كنند. بنابراين، بحث و گفت وگو درباره تمام مكتب‌ها ـ بدون استثنا ـ بايد در متن دروس حوزه‌های علميّه باشد.

در ميان علمای اسلام بايد كساني باشند كه با زبان‌های زنده دنيا آشنايي داشته باشند و بتوانند به هنگام لزوم، بدون وساطت مترجمان كه گاه بر اثر ناآگاهي و گاه براي اعمال غرض شخصي، مسائل را تحريف مي‌كنند، با اهل زبان‌های ديگر سخن بگويند. از اين جا ضرورت تدريس زبان‌های خارجی در كنار دروس حوزه‌های علميّه احساس می‌شود.

علمای اسلام بايد از وسايل ارتباط جمعي موجود در جهان حداكثر بهره‌گيری را داشته باشند و صدای اسلام و تعليمات قرآن را به گوش همه جهانيان برسانند. بديهي است كه اين كار بدون وجود يك حكومت نيرومند اسلامي كار بسيار مشكلی است؛ چرا كه حكومت‌های ديگر هرگز چنين فرصتی را به پيروان مكتب اسلام نمی‌دهند و نه تنها با سانسور شديد مانع از نشر دعوت اسلامی می‌شوند، بلكه با ايجاد خفقان و سلب آزادی نفس را در سينه‌ها حبس می‌كنند.

این‌ها گوشه‌ی از درس‌های امام رضا (ع) در مناظراتی که انجام داده است.

آن امام همام در طول حیات شان همواره در راستای اعتلای دین اسلام و نشر و پخش عقاید اسلامی تلاش کرده‌ است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.