وحدت مردم افغانستان خارِ چشمی برای منافقین و دشمنان کشور است

حمله خونین انتحاری بالای نمازگزاران در مسجد جامع فاطمیه قندهار که منجر به شهید شدن نزدیک به 40 نمازگزار شد، موج از انتقادات داخلی را در پی داشته است.

رهبران جهادی، فعالان سیاسی – مدنی و کاربران فعال افغانستان با محکومیت این حمله، آن را مصداق بارز جنایت ضد بشریت خوانده و از مسئولان حکومت موقت کشور خواستند تا تدابیر جدی برای دفع این‌گونه حملات در پیش بگیرند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، محمدکریم خلیلی، معاون پیشین رئیس جمهور و رهبر حزب وحدت اسلامی با محکومیت این حمله در صحفه فیسبوک خود نوشته: “حملات انتحاری دو هفته اخیر در مساجد جامع ولایت قندوز و قندهار تکانده دهنده است. آقای خلیلی نوشته که کار عاملان این حمله را به شدت محکوم و تقبیح می‌نمایم.”

آقای خلیلی ادامه داده این گونه حملات که طی آن یک هویت مشخص، آماج قرار می‌گیرد، از مصادیق جنایت علیه بشریت است و تبعات آن، ثبات اجتماعی و مذهبی را در افغانستان برهم می‌زند.

این رهبر جهادی و سیاسی افزوده افغانستان قرن‌ها شاهد همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان مذاهب مختلف بوده است؛ تروریستان می‌خواهند این وضعیت را به چالش بکشند. وی از حکومت فعلی خواسته با جلوگیری از عدم تکرار این حوادث، امنیت شهروندان افغانستان را تامین کند.

او دوام این چنین حملات را ایجاد کننده تفرقه و نفاق بیشتر در بین ملت مسلمان افغانستان تلقی کرده است.

در ادامه محمد جواد محسنی، رئیس مرکز تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی محسنی(ره)، در پیامی نوشته که بیش از هفت میلیون شیعه مسلمان افغانستان به عنوان‌ واقعیت غیر قابل انکار این کشور، همیشه در کنار برادران اهل سنت خود زندگی مسالمت آمیز و آکنده از مهر و محبت در زیر چتر دین مقدس اسلام را رقم زده اند.

آقای محسنی ادامه داده که این اخوت اسلامی، خار چشمی در دیدگان منافقان، فِرق ضاله، دشمنان دین و ثبات کشور بوده و می باشد.‌

وی گفته امارت اسلامی به عنوان نظام حاکم در کشور وظیفه دارد تا امنیت شهروندان افغانستان و خصوصا شیعیان را تامین کند. در کنار این او گفته مردم مسلمان و اهل دیانت افغانستان هیچ‌گاهی تسلیم خواسته‌های دشمنان نمی‌شوند و اهل سنت و شیعه در کنار هم برادروار زندگی خواهند کرد.

از سوی هم حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور با انتشار پیامی حمله دیروز بر مسجد شیعیان قندهار را جنایت علیه بشر دانسته و آن را به شدت محکوم کرده است.

آقای کرزی حادثه دیروز را توطئه آشکار خارجی خوانده و از مردم افغانستان خواسته تسلیم خواسته‌های نفاق افگنانه‌ای آنان نشوند.

در پیوند به حادثه دیروز قندهار همچنین شماری زیادی از دیگر رهبران جهادی، شخصیت‌های سیاسی و فعالان مدنی و کاربران فعال افغانستان واکنش تند نشان داده‌اند.

کاربران فعال افغانستان با ابراز همدردی با خانواده‌های شهدای حادثات اخیر، بر وحدت و اخوت بیشتر در شرایط فعلی کشور تاکید کرده‌اند.

با این حال، مسئولان امارت اسلامی هم با نشر پیامی حادثه دیروز قندهار را جنایت خوانده و دستور دستگیری عاملین این رویداد را داده اند.

گروه داعش مسئولیت حمله دیروز قندهار را به عهده گرفته است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.