امام رضا (علیه‌السلام)؛ شخصیت علمی و اندیشمند بزرگ در کلام بزرگان

امروز سه شنبه (1 سرطان) مصادف است با سالروز ولادت حضرت امام رضا (علیه السلام) هشتمین اختر تابناک ولایت و امامت که در بیشتری نقاط دنیا از این روز بزرگداشت و تجلیل می‌شود.

حضرت امام رضا (ع) ملقب به عالم آل محمد با داشتن اخلاق و سجایای نیکو، در میان تمام مسلمانان از احترامی خاصی برخوردار است.

نسبت به کرامت و بزرگواری امام رضا (ع) و روحیه صلح جویانه آن حضرت، علمای سرشناس اهل سنت و شیعه  سخن زده‌اند.

در این میان، يوسف بن اسماعيل نبهانى از علمای مطرح اهل سنت در توصیف امام رضا گفته “على بن موسى (عليه السلام)از بزرگان ائمه و چراغ‌هاى امت از اهل بيت نبوت و معدن علم و عرفان و كرم و جوانمردى مى‏باشد. وى جايگاه والايى داشته، نام وى شهره مى‏باشد و كرامات زيادى دارد.”

شیخ یاسین بن ابرهایم سنهوتی شافعی، در مدح امام رضا گفته: امام علی بن موسی الرضا (رضی الله عنه) از بزرگان و از بهترین سلاله است و خداوند با خلق چنین فردی قدرت خود را به نمایش گذاشته. هیچ فردی علی بن موسی را نمی تواند درک کند. وی والا مقام و در فضایلت شهره است و کرامات بسیاری دارد.

در احادیث و روایات از اهل تشیع هم از کرامات و صفات امام رضا (ع) به تواتر سخن زده شده‌است.

امام رضا و مناظرات علمی

آزادی بحث و انتقاد در مسائل مختلف علمی و مذهبی یکی از ویژگی‌های فرهنگ اسلامی است.

در تاریخ زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص) و همچنین سیره اهل بیت(ع) موارد بسیاری یافت می شود که مخالفین با آن‌ها به مناظره و بحث و گفتگو می نشستند و نقدها و اشکالات خود را با کمال آزادی و صراحت بیان می نمودند بدون این که کوچک ترین اهانت و تعرضی نسبت به آن ها واقع شود.

در این میان، امام رضا (ع)  با حضور در این چنین مجالس در زمان حیاتش بحث‌ها و اندیشه‌های بزرگی را از خودش در میان دیگر دانشمندان آن زمان به یادگار گذاشته است.

امام رضا(ع) همواره در مناظرات علمی خویش به این نکته توجه داشت که جانب عدل و انصاف رعایت شود و این نکته را به خصم خود نیز گوشزد می کرد.

تأکید امام بر این مسئله حاکی از این است که اصولاً بدون رعایت این نکته، روند مناظره از هدف و مقصود که کشف حقایق و رفع ابهامات و جهالت هاست؛ دور می گردد و جز سردرگمی و جهالت بیشتر نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

مناظرات امام رضا عمدتا با اندیشمندان مطرح مسیحی و یهودی بود که در کلام مسیحیان و یهودیان از امام رضا به عنوان یک دانشمند بزرگ یاد شده است.

مناظرات علمی آن حضرت و شرکت در آن‌ها نشان دهنده پایبندی آن حضرت به آزادی بیان و احترام گذاشتن به دیگر فرقه‌های دینی_مذهبی به شمار می‌رفت که همیشه امام رضا (ع) تاکید بر فهم درست دینی در میان تمام مذاهب اسلامی داشته‌اند.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.