آغاز تلاش‌‌های جدی برای احیای جنگلزار پسته بادغیس

اداره محلی بادغیس و وزارعت زراعت برای احیا و حفظ جنگلات پسته در این ولایت برای 36 انجمن جنگل ‌داری جواز فعالیت صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، حسام‌‌الدین شمس والی بادغیس می‌گوید: “جنگلات پسته از جمله ثروت‌های ملی افغانستان بوده و برای حفاظت آن باید مردم و دولت همکار هم باشند.”

والی بادغیس تاکید کرده مردم و دولت با همکاری هم می‌توانند در حفظ و نگهداری این جنگلات کوشا باشند و گراف احیای مجدد جنگل پسته را به خاطر بلند رفتن سرمایه ملی، سرسبزی و جلوگیری از تخریب سیلاب‌ها بلند ببرند.

آقای شمس در مورد سوء استفاده طالبان در مورد جنگل‌های پسته افزود که مخالفان دولت همیشه با “اعمال خرابکارنه” خود از این جنگلات به طور نادرست استفاده و آنها را تخریب می‌کنند.

او می‌افزاید طالبان نمی‌گذارند تا پسته بادغیس به طور درست پروسس شده و در بازارهای جهانی به نام افغانستان شناخته و معرفی شود.

همچنان محمد رفیق قاضی‌زاده رئیس منابع طبیعی وزارت زراعت گفته است: “این انجمن‌‌ها برای حفظ و نگهداری جنگل ها تشکیل شده که در گذشته هم چنین نهاد‌هایی وجود داشته و کدام احساس مسئولیتی در این باره نداشته‌اند ولی این انجمن‌ها وظیفه خود را دقیق انجام خواهند داد.”

در همین حال عزیز بیگ رئیس شورای ولایتی بادغیس از مردم خواست تا در قسمت نگهداری و احیای مجدد جنگلزار به خصوص جنگل پسته که در بادغیس بستر خوبی برای رشد آن می‌باشد احساس مسئولیت کنند.

با این حال، درگذشته حدود 90 هزار هکتار جنگلات پسته در بادغیس بوده که طی جنگ‌های اخیر به 30 هزار هکتار رسیده است.

اما با این وجود رئیس زراعت گفته امسال در بخش احیای جنگل حدود سه هزار هکتار درختزار پسته احیا شده و 36 هزار تُن حاصلات آن شده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.