کاهش ارزش دالر در مقابل افغانی؛ در یک هفته گذشته 6 درصد ارزش افغانی افزایش یافته است

در یک هفته گذشته در افغانستان قیمت ارزش دالر در کشور کاهش چشم‌گیری داشته است و مارکت‌های صرافی داخلی گفته‌اند قیمت دالر در مقابل افغانی در یک هفته گذشته شش درصد کاهش را تجربه کرده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، یک دالر امریکایی امروز یکشنبه (۵ سنبله) در مارکیت‌های صرافی کشور به ۸۰.۴ افغانی خرید و فروش می‌شود؛ درحالیکه هفته گذشته به ۸۴.۴ افغانی تبادله می‌گردید.

به دنبال این افزایش ارزش؛ مسؤولان سرای شهزاده در گفتگو با رسانه‌ها گفته‌اند که با در نظرداشت پالیسی‌های دولت، ارزش افغانی در مقابل ارزهای خارجی در هر ساعت افزایش می یابد.

حاجی زیرک، سخن‌گوی سرای شهزاده در این مورد گفت: «در کنار تامین امنیت؛ برخی دلایل دیگر در افزایش ساعت‌وار ارزش افغانی در مقابل تمام ارزهای خارجی نقش داشته‌ است».

او از آغاز مجدد کار استخراج زغال سنگ و وضع تکس ۱۵ دالری روی هر تُن؛ استفاده از افغانی به جای کلدار و تومان در تمام ولایت‌ها و انتقال افغانی از مرکز به ولایات و همچنین پالیسی بانک مرکزی در مهار به موقع بازارها به عنوان دلایل افزایش ارزش افغانی یاد کرد.

آقای زیرک اما از مسوولین حکومت خواست که در کنار پایین آوردن ارزش اسعار خارجی باید به پایین آوردن نرخ مواد خوراکی و کنترل بازار نیز توجه جدی داشته‌باشند تا این امر شادی مردم را به همراه داشته باشد.

سخن‌گوی سرای شهزاده از شهروندان کشور هم خواست تا به جای استفاده از اسعار خارجی تمام معاملات خود را با پول افغانی انجام بدهند.

هم زمان با این حسیب نوری، سخن‌گوی‌ بانک مرکزی می‌گوید که آنان توانسته‌اند تا با روی دست گرفتن سیاست‌های معقول پولی ارزش ارز «افغانی» را در برابر اسعار خارجی حفظ و حتی افزایش بدهند.

او اضافه کرد که در یک سال گذشته ارزش پول افغانی در برابر دالر آمریکایی بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته‌است که اضافه‌تر از ۶ درصد آن در یک هفته‌ی اخیر به وقوع پیوسته است.

بربنیاد گفته‌های نوری؛ جلوگیری از قاچاق دالر، لیلام دالر و معاملات با پول افغانی از جمله سیاست‌های است که این بانک روی دست گرفته است. همچنین افزایش صادرات کشور در بلند رفتن ارزش واحد پولی کشور نقش دارد.

او تاکید کرد که اگر دخایر ارزی بانک مرکزی از سوی امریکا آزاد شود و همچنین حکومت امارت اسلامی به رسمیت شناخته شود؛ ارزش افغانی بیشتر از این افزایش خواهد یافت.

پیش از این هم بانک مرکزی افغانستان در نشستی اعلام کرد که نرخ تورم در افغانستان هم کاهش یافته است.

با این حال، آگاهان امور اقتصادی در کشور با راه اندازی پروژه‌های عوایدی امیدوار به ادامه دار بودن این روند می‌باشند.

آنان گفته‌اند با راه اندازی پروژه‌های اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری در کشور ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی از این هم بلند تر خواهد رفت.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.