علاقمندی افغانستان به پیوستن در پروژه بزرگ راه ابریشم «یک کمربند یک جاده»

معاون اداری ریاست الوزرای کشور در دیدار با سفیر چین برای افغانستان گفته است که امارت اسلامی علاقه‌مند است تا به پروژه «یک کمربند یک راه» این کشور وصل گردد.

دفتر مطبوعاتی ریاست الوزرای کشور از دیدار مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئیس الوزراء با جاو شینگ، سفیر چین در ارگ افغانستان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، در این ملاقات دو طرف در مورد افزایش روابط دو کشور با همدیگر گفتگو کردند.

عبدالسلام حنفی گفت: «چین در طول تاریخ روابط خوبی با افغانستان داشته است و امارت اسلامی خواهان تداوم آن می‌باشد و پالیسی امارت اسلامی براساس احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی همدیگر و تداوم روابط دوجانبه با تمام همسایه‌ها به ویژه چین می‌باشد».

در ادامه وی افزود افغانستان تلاش دارد که از طریق دهلیز‌های مختلف در پروژه «یک کمربند یک راه» چین وصل گردد.

معاون اداری ریاست الوزار کشور گفت که برخی کشورهای با تبلیغات منفی سعی در بدنامی افغانستان را داشته‌اند که حضور چین در این کشور این تبلیغات را نادرست ثابت کرده است.

در مقابل، سفیر چین روابط افغانستان و این کشور را از چند هزار سال به این سو دانسته است و گفته این ارتباط همچنان ادامه خواهد داشت.

وی چین را از حامیان جدی افغانستان در عرصه توسعه و رشد اقتصادی عنوان کرده است.

او در مورد اشتراک افغانستان به پروژه اقتصادی راه ابریشم عنوان کرد این مسئله به صورت مشترک و همراه با مشوره پیش خواهد رفت.

احیای راه ابریشم؛ کلان پروژه «ابتکار کمربند و جاده» چیست؟

«ابتکار کمربند و جاده» (Belt and Road Initiative (BRI)) یک برنامه سرمایه‌گذاری و سیاستی بلندمدت فرا قاره‌ای است که هدف توسعه زیرساخت‌ها و تسریع یکپارچگی اقتصادی کشورها را در امتداد مسیر راه ابریشم تاریخی دنبال می‌کند.

این ابتکار در سال ۲۰۱۳ توسط رئیس‌جمهور چین، شی – جین‌پینگ رونمایی شد و تا سال ۲۰۱۶ با عنوان «یک کمربند، یک جاده» شناخته می‌شده است.

«یک کمر بند یک جاده» ارتباط قاره‌های آسیا، اروپا، و آفریقا و دریاهای مجاور آن را ارتقا می‌دهد، همکاری بین کشورها در مسیر یک کمربند، یک جاده را ایجاد و تقویت می‌کند، شبکه‌های ارتباطی همه‌جانبه، چندلایه و ترکیبی را به وجود می‌آورد، و توسعه پایدار، متنوع، و مستقل را در این کشورها تحقق می‌بخشد.

«ابتکار کمربند و جاده» یک کلان‌پروژه جهانی است اما به دلیل قرارگیری در مسیر راه‌ابریشم تاریخی، تمرکز ویژه‌ای بر آسیا، شرق آفریقا، اروپای شرقی و خاورمیانه دارد که دربرگیرنده کشورهایی با بازارهای نوظهور است. در حال حاضر ۷۱ کشور در این ابتکار مشارکت دارند که یک‌ سوم تولیدناخالص داخلی و دو سوم جمعیت جهان را شکل می‌دهد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.