طرح ارتقای بسترهای شفاخانه غور از 100 به 200 روی دست گرفته شد

طی سفر هیئت اعزامی وزارت صحت عامه به ولایت غور روی بررسی چالش‌های صحی این ولایت گفتگو شده و طرح ارتقای شفاخانه 100 بستر این ولایت به 200 بستر روی دست گرفته شده است.

این هیئت متشکل از اعضای بلندپایه وزارت صحت عامه بوده و بیشتر از همه روی توازن خدمات صحی و ارتقای نهادهای صحی این ولایت در همکاری با موسسات گفتگو شده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مولوی عبدالواحد حماس، سخنگوی والی غور می‌گوید که این دیدار روز گذشته چهارشنبه، 2 سنبله در مقر مقام ولایت غور و با حضور هیئت اعزامی مرکز، روئسای موسسات و مسئون صحی صورت گرفته است.

به گفته حماس، در این دیدار چالش‌های صحی غور مورد بررسی قرار گرفته و روی رفع آن‌ها از جمله طرح ارتقای تعداد بستر شفاخانه ولایتی به 200 بستر صحبت شده است.

داکتر شمس‌الحق حکیم، آمر پلان گذاری وزارت صحت عامه، گفته که خدمات صحی در ولایت غور نا متوازن است، چون اکثریت مردم آن به خدمات صحی دسترسی ندارند.

او گفته باید کیفیت خدمات صحی بالا برده شود و در ساحات دوردست خدمات رسانی افزایش پیدا کند.

در ادامه داکتر عبدالستار صحت، رئیس تقنین و استراتیژی وزارت صحت عامه خدمات صحی در ولایت غور را نسبت به دیگر ولایت‌های کشور پایین خوانده و افزوده که باید روی رفع‌ چالش‌ها تلاش‌های دوام‌دار صورت بگیرد.

او از مسئولان محلی غور خواسته در این بخش با وزارت صحت بیشتر همکاری داشته باشند.

هیئت اعزامی وزارت صحت عامه درحالی به ولایت غور سفر می‌کند که معمولا این ولایت هم‌زمان با فصل خزان رو به سردی می‌رود.

اکثر مسیرهای رفت و آمد در این ولایت در اواخر فصل خزان و تمامی ماه‌های زمستان با مرکز مسدود اند و باشندگان ولسوالی‌ها در انتقال بیماران شان به شفاخانه ولایتی با چالش‌های جدی مواجه هستند.

مولوی احمدشاه دین دوست، والی غور هم در نشست روز گذشته با حضور مسئولان وزارت صحت کشور گفت که در بخش اعمار کلینیک در نقاط دوردست باید توجه لازم صورت بگیرد.

به بیان وی “در ایام زمستان نسبت به ریزش برف و مسدود شدن راه‌های مواصلاتی مریضان عاجل از ولسوالی‌ها انتقال داده نمی‌شود و آنان را از دست می‌دهیم. به این اساس در مورد مریضان در فصل زمستان به این ولایت همکاری باید صورت بگیرد.”

قبل از این والی غور هم در سفرهای به کابل، خواستار رفع این مشکلات شده بود.

غور در بیست سال گذشته همواره در این بخش آسیب پذیر بوده و تا کنون هیچ‌گونه کار بنیادی صحی برای باشندگان مناطق دوردست این ولایت صورت نگرفته است.

بیشترین آمار سوء تغذیه و کودکان با وضعیت جسمی ضعیف هم در نقاط دوردست غور و برخی ولایت‌های مرکزی و جنوبی کشور به ثبت می‌رسد.

این روند به دلیل ضعف شدید اقتصادی مردم و نبود مراکز درمانی و آگاهی‌های صحی رشد داشته است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.