سقوط دالر در افغانستان؛ حالا چه باید کرد؟

در یک هفته اخیر شاهد کاهش قیمت ارزهای مختلف در برابر پول افغانستان بوده ایم؛ در آخرین مورد در پایان هفته گذشته یک دالر در برابر 74 افغانی در صرافی های کابل و هرات معامله شده است.

این رویداد اقتصادی و مالی را میتوان یکی از نوادر یک دهه گذشته دانست چون حداقل در همین مدت هیچگاه شاهد کاهش قیمت ارزهای خارجی در برابر ارز افغانی نبوده ایم؛ حتی در زمانی که “دومین متفکر جهان” در افغانستان قدرت را به دست گرفت، نه تنها ارز افغانستان ارزش نیافت بلکه به بالاترین قیمت در 20 سال اخیر رسید؛ در پایان حکومت اشرف غنی، قیمت هر دالر در بازار 78 افغانی بود.

به هر روی ارزش یافتن پول رایج یک کشور به عوامل مختلفی متکی است که مهمترین ها شامل امنیت اجتماعی، گردش مالی داخلی، سرمایه گذاری ها از خارج، توزیع به موقع و به اندازه دالر به بازار از سوی بانک مرکزی، گردشگری، صادرات کالاهای داخلی و در کل تولید ناخالص ملی در یک کشور.

اگر به تمامی عوامل بالا نگاهی بیاندازیم، افغانستان حداقل در یک سال گذشته، در آنها دارای کارنامه خوبی بوده است و به موفقیت توانسته با تامین امنیت مطلوب، در داخل گردش اقتصادی را به وجود آورده، جذب سرمایه گذاری کند و با درآمد داخلی یا کمک های بیرونی، به موقع و مناسبت، ارز خارجی مورد نیاز را وارد کند تا با عرضه کافی نگذارد تقاضا سبب کاهش ارزش پول افغانی شود.

با این حال حالا میخواهیم به پیامدهای کاهش قیمت دالر در برابر پول افغانی بپردازیم:

افغانستان به سبب نبود زیرساخت های کافی همواره کشوری وارداتی به شمار میرود و اکثر هم کالاهای وارداتی با دالر خریداری میشود.

این روند همواره یکی از عوامل اصلی کاهش قیمت پول افغانی در برابر دالر بوده است به این جهت که خریدار نیاز دارد برای محصول مورد نظر، پول افغانی را به دالر تبدیل کرده و به فروشنده برساند.

در وضعیتی که واردکنندگان محصولاتشان را بیشتر با افغانی به فروش میرسانند، این روند همواره پول افغانستان را با تزلزل روبرو میکند؛ حال آنکه نبود امنیت، جذب سرمایه گذاری و دیگر مواردی که در فوق یاد شد، به این وضع علاوه شود، این تزلزل رو به افزایش میرود.

یکی از بدیهی ترین و زودرس ترین تاثیرات کاهش قیمت دالر در برابر افغانی، کاهش قیمت کالاها در بازارهای افغانستان خواهد بود؛ نکته جالب اینجاست که این کاهش قیمت در کالاهای وارداتی که با دالر خریداری میشوند، بیشتر ملموس خواهد بود.

اقلامی همچون برنج، روغن، مواد سوختی و آرد که از لازمه های اساسی خانواده ها در افغانستان به شمار میرود، با کاهش شدید قیمت روبرو میشوند.

با این حال پایین آوردن قیمت ارزهای خارجی در برابر افغانی یکی از کارهای سختی بود که حکومت موفق به انجام آن شد اما از آن مهمتر حفظ و ثبات این قیمت در آینده است.

از مهمترین نگرانی ها در اقتصاد یک جامعه، نوسان بهای یک ارز ملی است که این نوسان میتواند خسارت های زیادی را به بازار وارد کند.

برای این منظور نیاز است تا حکومت افغانستان پیشاپیش در صدد جلوگیری از ایجاد نوسان در بهای ارز ملی باشد؛ عواملی که میتواند از این اتفاق جلوگیری کند:

  • توزیع به موقع و به اندازه دالر در بازار برای جلوگیری از عطش پولی
  • جذب سرمایه گذاری های خارجی در بخش های مختلف داخلی
  • حفظ و پابرجایی امنیت جامعه
  • ایجاد اشتغال بزرگ و کوچک برای گردش مالی و پولی در داخل
  • جلوگیری از فرار سرمایه ها

حکومت دو ساله افغانستان در بخش امنیت به خوبی خود را تثبیت کرده اما از اصلی ترین انتقادات وارده به آن در این مدت، عدم توانایی رشد اقتصادی بوده است؛ ارزش یافتن پول افغانی در برابر دیگر ارزها را میتوان حرکتی رو به جلو و نمره بالا در کارنامه اقتصادی حکومت دانست؛ روندی که میتواند چشم اندازی مثبت به آینده کشور را نشان دهد و نگاه ها را به افغانستان تغییر دهد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.