سایه جنگ اتمی بر سر جهان؛ گوترش خواستار حذف تمامی تسلیحات هسته‌ای شد

دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به مناسبت «روز بین‌المللی حذف کامل تسلیحات اتمی» بر لزوم حذف کامل کلاهکهای اتمی در کل جهان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری وطن24 و به نقل از خبرگزاری فارس، دبیر کل ساز مان ملل در بیانیه خود گفته: در زمانی که بی اعتمادی ژئوپلتیکی و رقابت فزاینده خطر جنگ اتمی را به سطوح جنگ سرد رسانده است، حذف کامل چنین تسلیحاتی تنها راه دستیابی به صلح در آینده است.

گوترش با صدور فراخوان جدید در این زمینه، روز بین المللی حذف کامل سلاحهای اتمی را یک پنجره و فرصت جدید برای نابودی چنین تسلیحاتی خوانده است.

گوترش در ادامه هشدار داده که پیشرفت‌هایی که برای جلوگیری از استفاده و آزمایش‌های هسته‌ای به سختی طی چند دهه گذشته به دست آمده است در حال عقب گرد است.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه تاکید کرد: در دهه‌های پس از حملات اتمی به هیروشیما و ناکازاکی (با تمام ویرانی‌های و عواقب وحشیانه‌ای که به دنبال داشت) پیشرفت‌هایی به ابتکار سازمان ملل به دست آمده است اما اکنون این پیشرفتها در خطر لغو کامل است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اولین قطعنامه خود در سال 1946 خلع سلاح هسته‌ای را به عنوان یک هدف اصلی اعلام کرد. با این حال، امروز حدود 12512 سلاح هسته ای باقی مانده است.

آقای گوترش همچنین خواستار استفاده از ابزارهای گفت‌وگو، دیپلماسی و مذاکره برای کاهش تنش‌ها و پایان دادن به تهدیدهای هسته‌ای شد و یادآور شد و تاکید کرد که خلع سلاح دستور اصلی سیاست وی است.

براساس تحقیقات موسسه سیپری در سوئد، تخمین زده می‌شود که ۱۲ هزار و ۵۱۲ کلاهک هسته‌ای در سطح جهان وجود داشته باشد که از این تعداد ۹ هزار و ۵۷۶ کلاهک در انبار‌های نظامی آماده برای استفاده احتمالی هستند.

این هشدار درحالی صادر می‌شود که اخیرا وزیر خارجه روسیه از افزایش فزاینده تنش‌ها در سطح جهان و خطر وقوع جنگ جهانی خبر داده بود.

او تاکید کرده بود که کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین مانع صلح است و آمریکا از این طریق به دنبال تضعیف جایگاه روسیه در سطح بین‌المللی است.

در حال حاضر درگیری‌ها روسیه و اوکراین ادامه دارد. تنش چین و تایوان هم هر روزه افزایش می‌یابد. در قره‌باغ هم ارمنستان و آذربایجان درگیرند. هم‌چنین تنش دیپلماتیک میان هند و کانادا به طور بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته است.

در خاور میانه هم ایران و رژیم غاصب صهیونستی دو کشور با بالاترین سطح تنش اند. تحرکات از سوی داعش هم در مرزهای عراق و سوریه احساس می‌شود و مقامات سوریه بارها آمریکا را متهم به احیای داعش در این کشور کرده‌اند.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.