ملت‌های مظلوم هم‌چنان قربانی جنایات غرب

امروز پنج‌شنبه 30 سنبله و 21 سپتمبر مصادف است با روز جهانی صلح؛ این تاریخ در پنجاه‌ و هفتمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب شد.

با گذشت سال‌ها از آن تاریخ اما در شرایط فعلی، بحران‌های جدی جلوی پایداری صلح در دنیای معاصر را گرفته است.

فعالان و باشندگان هرات هم‌زمان با روز جهانی صلح می‌گویند که قدرت‌های خودکامه با فشار بر ملت‌های مظلوم جهان را در خطر جدی قرار داده و دامنه فقر را گسترش داده‌اند.

علی رضا خادمی، دانش‌آموخته علوم سیاسی در صحبت با خبرگزاری وطن24 می‌گوید: «مفهوم اصلی صلح در جهان امروزی کم‌تر قابل تطبیق است؛ زیرا قدرت‌های خودکامه در برابر مظلومان هم‌چنان بی‌رحمند.»

از نظر او، افزایش جنگ‌ها، وسعت دامنه گرسنگی و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت‌ها که بیشتر از سوی غربی‌ها رهبری می‌شود باعث شده جهان در شرایط کاملا متفاوت قرار بگیرد و چشم‌انداز صلح پایدار هم‌چنان ناروشن باشد.

وی جنگ آمریکا در افغانستان را مصداق بارز خیانت و ظلم بالای مردم افغانستان می‌داند. «بحران ناشی از حضور آمریکا در افغانستان امروز بیشتر از هر زمان دیگر دامن مردم افغانستان را گرفته؛ زیرا این کشور بدون عمل به تعهدات خود هم‌چنان با تحریم و حمایت از گروه‌های تکفیری در فکر حضور و شعله‌ور نگه دشتن آتش جنگ در افغانستان است.»

وی اعمال ظلم بالای ملت‌ها را مخالف منشور سازمان ملل دانسته و تاکید دارد که صلح تنها با اتحاد جمعی مردم افغانستان و مقابله با افکار استعماری به دست می‌آید.

ظهور و بروز صلح جهانی، مبتنی بر حُسن نیت، مدارا و احترام به حقوق و منافع متقابل دولت‌ها و ملت‌ها در چهارچوب منشور ملل متحد، قوانین و الزامات حقوقی و بین المللی و حقوق بشری و نیز اجماع نظر دولت‌ها و کشورها در جهت نهادینه کردنِ صلح جهانی و پرهیز از انحصار طلبی‌ها و افراطی خواهی است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.