رخ‌داد مهم تاریخی؛ ویرانگرترین جنگ تاریخ بشریت در چنین روزی پایان یافت

بعد از چندین سال نبرد و درگیری‌های خونین، جهان در چنین روزهای کم‌کم به سمت صلح در حرکت بود؛ برای پایان بخشیدن به خون‌بارترین و پرهزینه‌ترین جنگ تاریخ بشریت.

در 8 و 9 می، سال 1945 بعد از شکست آلمان و نازی‌ها پایان جنگ جهانی دوم اعلان شد.

به گزارش خبرگزاری وطن24 – در بهار سال 1945م آلمان در ميان دو نيروي سهم‏گين گرفتار شده بود. نيروهاي متفقين از سمت غرب به شرق مي‏تاختند و نيروهاي شوروي، دراواخر آوريل، برلين را در محاصره گرفته بودند. در نهايت، نيروهاي كشورهاي غربي و شوروي در روزهاي اوليه ماه مه، در مركز آلمان به يك‏ديگر پيوستند و با سقوط برلين و خودكشي هيتلر، جنگ جهاني دوم در اروپا پايان يافت.

از اين رو در نهم مه 1945م، وينستون چرچيل نخست‏ وزير وقت انگلستان با توافق سه دولت متفق خود يعني امريكا، شوروي و فرانسه، ضمن اعلام خبر تسليم بدون قيد و شرط آلمان، اين روز را عيد پيروزي نام‏گذاري كرد.

جنگ در اروپا بيش از پنج سال و هشت ماه به طول انجاميد. درطول اين مدت، قريب يك‏صد ميليون نفر در كشورهاي متخاصم بسيج شدند و بيش از چهل ميليون نفر هم كشته شدند.

بيشترين تلفات جنگ دوم جهاني را شوروي متحمل شد كه رقمي بالغ بر بيست ميليون نفر مي‏باشد. هم‏چنين تلفات آلمان 4/5 ميليون نفر، فرانسه 2 ميليون نفر، انگلستان 1/2 ميليون نفر، امريكا يك ميليون نفر، ايتاليا 760 هزار نفر و…. می‌باشد.

هزينه اين جنگ بيش از 1150 ميليارد دلار برآورد شد كه بيش از 230 ميليارد دلار خسارت وارد بر شهرها و تأسيسات عمومي را هم بايد به آن افزود.

افغانستان در جنگ جهانی دوم

افغانستان در جنگ جهانی دوم هر چند سیاست بی طرفی را اتخاذ کرد اما با پایان جنگ جهانی دوم و آغاز جنگ سرد با حمله ارتش شوروی درگیر جنگ شد.

افغانستان کشوری است که سابقه جنگ و درگیری‌های بسیاری را در طول تاریخ تجربه کرده است و یکی از این جنگ‌های که این کشور را درگیر کرد، جنگ جهانی دوم بود.

افغانستان به عنوان کشوری که در طول تاریخ از نظر موقعیت استراتژیک همواره در کانون توجه قدرت‌های بزرگ جهان قرار داشته است در جنگ جهانی دوم هم مورد توجه قدرت های بزرگ جهان قرار گرفت.

جنگ جهانی دوم در سپتامبر 1939 آغاز شد و افغانستان در 17 اگوست 1940 رسمأ بی‌طرفی خود را در این جنگ اعلام کرد.

اما دلایل بی‌طرفی افغانستان در هیچ کتاب و منبعی به صورت روشن بیان نشده است. برخی‌ها علت بی طرفی این کشور را تصویب قانونی توسط لویه جرگه در سپتامبر 1939 مبنی بر بی‌طرف بودن افغانستان ذکر می‌کنند.

از دیگر از عوامل بی‌طرفی افغانستان عدم درگیری و رویارویی رهبران این کشور با قدرت‌های بزرگ جهان روسیه، آلمان و درکنار آنها انگلیس عنوان شده است.

پایان یافتن جنگ جهانی دوم در (هشتم می) و بی‌طرف ماندن افغانستان در این جنگ هر چند تلفاتی برای کشور افغانستان به همراه نداشت اما پس از جنگ جهانی دوم در حالی که آمریکا در تلاش بود تا کمونیسم را در جهان محدود کند، پیامد آن آغاز جنگ سرد و حمله شوروی به افغانستان بود.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.