همکاری اقتصادی چین با افعانستان؛ دو میلیارد سرمایه‌گذاری در یک‌ونیم سال

در پی خروج فاجعه‌بار آمریکایی‌ها از افغانسنان و روی کار آمدن امارت اسلامی، همکاری کشورهای منطقه از جمله چین نسبتا با افغانستان در عرصه تجارت افزایش داشته است.

در تازه‌ترین آمار، مسئولان وزارت صنعت تجارت از سرمایه گذاری دو میلیارد دالری کشور چین طی یک‌ونیم سال گذشته در افغانستان خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که کشور چین  طی یک‌‌ونیم سال گذشته به ارزش دو میلیادر دالر در بخش‌های مختلف قتصادی در افغانستان سرمایه گذاری کرده است.

آقای جواد بیان کرد که بیشتر این سرمایه گذاری‌ها در بخش‎های استخراج و پروسس معادن، عرضه خدمات عمومی در میدان‌های هوایی و پارک‌های صنعتی کشور می‌باشد که کار ساخت اکثر آنها جریان دارد.

او هم‌چنان از دیدار شماری از سرمایه‌گذاران چینی با معین وزارت صنعت و تجارت به منظور سرمایه‌گذاری در بخش‌های بازسازی شاهراه های کشور و تولید برق آفتابی خبر داد.

این در حالی‌است که همکاری‌های اقتصادی کشور چین با افغانستان در گذشته هم جریان داشت و این روند اخیرا افزایش چشم‌گیر داشته است.

کار استخراج معدن مس عینک در ولایت لوگرو حوزه نفتی دریایی آمو در حال حاضر در اختیار شرکت‌های چینی قرار دارد.

کشورهای هم‌چون چین، ایران، روسیه و کشورهای آسیای میانه در حال حاضر مراوده نسبتا خوبی اقتصادی با افغانستان دارند.

به باور کارشناسان، همکاری دوام‌دار افغانستان با کشورهای منطقه در راستای بیرون کردن افغانستان از انزوا و رشد اقتصادی کشور تاثیر بسزایی دارد.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.