آنکارا: شمار زیادی از پناهجویان افغانستانی را به کشورشان بازگرداندیم

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه این کشور در تلاش برای باز گرداندن پناهجویان سوری است، گفت که ترکیه تعداد زیادی از پناهجویان افغانستانی را حتی بعد از به قدرت رسیدن امارت اسلامی به کشورشان بازگردانده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24 و به نقل خبرگزاری «آناتولی» مولود چاوشش آغلو، وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت: «گفتن این جمله درست نیست که ترکیه تمام پناهجویان سوریه را به کشورشان باز خواهد گرداند. بعضی از بخش‌های ترکیه مانند کشاورزی و صنعت به نیروی کار نیاز دارند».

مولود چاووش اوغلو افزود: «ترکیه تدابیر لازم را در مرزهای سوریه و ایران اتخاذ کرده است. مشکل مهاجرت را نمی‌توان با نفرت‌پراکنی و شیوه‌های پوپولیستی حل کرد.

به بیان وی ۵۵۰ هزار پناهنده سوری را به کشورشان بازگرداندیم. این تعداد کافی نیست و تعداد بیشتری از پناهندگان به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

از جانبی‌هم، او با بیان اینکه سازمان ملل و جامعه جهانی باید در مسئله بازگشت امن پناهنجویان مشارکت داشته باشند، در پایان اعلام کرد: «تعداد زیادی از پناهجویان سوری به علت جنگ داخلی در کشورشان به ترکیه آمدند و همچنین از افغانستان. ما تعداد زیادی از افغانستانی‌ ها را به کشورشان بازگرداندیم حتی بعد از به قدرت رسیدن طالبان.»

در حال حاضر هزاران مهاجر افغان در شهرهای مختلف ترکیه به سر می‌برند.

عمده‌ی این افراد با گذر از مسیرهای سخت به این کشور رسیده و در تلاش اند به کشورهای اروپایی خود را برسانند.

وزیر خارجه در ادامه تاکید کرد: «آن‌ها تلاش خواهند کرد یک نقشه‌ راه به منظور بازگشت امن پناهنجویان و ایجاد زیر ساخت تهیه کنند. آن‌ها بازخواهند گشت و ما مصمم به بازگرداندن آن‌ها هستیم، اما باید این کار را به گونه‌ای انجام دهیم که مطابق با کرامت انسانی باشد.»

این سخنان وزیر خارجه ترکیه درحالی مطرح می‌شود که کمال قلیچدار اغلو، رقیب انتخاباتی حزب حاکم این کشور، گفته در صورت پیروزی تمامی مهاجرین را از ترکیه اخراج می‌کند.

وی افزوده که حضور مهاجران باعث فلج شدن اقتصاد این کشور شده است و نباید بمانند.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.