دل آمریکا برای افغانستان تنگ شده

فرانک مکنزی، فرمانده پیشین سنتکام یا ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در روز یکشنبه 19 سنبله در گفتگو با فاکس نیوز ضمن اشتباه خواندن خروج نظامی کشورش از افغانستان، گفته که نیاز است آمریکا در افغانستان سرباز و نیروی نظامی داشته باشد.

او از جمله کسانی است که در دو سال گذشته به صورت پیاپی خروج کامل نظامی از افغانستان را اشتباه خوانده بود و حالا هم از مواضعش چنین برآورد میشود که علاقه مند به بازگشت نظامی آمریکا و اشغال مجدد افغانستان است.

او این بار بهانه این حضور را داعش عنوان کرده و گفته این گروه در حال تقویت میباشد و میتواند از افغانستان مواضعی از آمریکا را در بیرون افغانستان هدف قرار دهد.

این گونه دلایل و استدلال ها توجه را به سال 2001 میلادی میکشاند؛ درست زمانی که آمریکا با همین بهانه اما آن زمان با نام القاعده به افغانستان یورش آورد و ضمن کشتار مردم بی دفاع و غیر نظامی، 20 سال حکومت های فاسد، دست نشانده و آلوده را بر مردم افغانستان تحمیل کرد.

آمریکا در این مدت نه تنها نتوانست که به اهداف خود دست یابد بلکه بنا بر اسناد منتشر شده زیادی، عامل ایجاد تروریسم حادی همچون داعش شد؛ این را میتوان از اعترافات هیلاری کلینتون و سخنرانی های دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور برداشت کرد.

با این حال سوالاتی اساسی در این مورد وجود دارد؛ منبع تغذیه و پرورش داعش کیست؟ چرا منابع و پشتوانه های اصلی داعش معرفی و هدف قرار نمیگیرند؟ از همه اینها به کنار، داعش در عمر حدودا یک دهه ای خود چند حمله مستقیم و برجسته به مواضع آمریکا یا اسرائیل داشته است؟

پاسخ این سوالات برای کسانی که اخبار را در یک دهه اخیر حداقل یک ورق کوتاه زده باشند، مشخص است؛ داعش در طول حیات خود عمدتا سوریه را که یکی از دشمنان عملگرای آمریکا و اسرائیل بوده را هدف قرار داده و نسبتا این کشور را زیر و رو کرد؛ آنچه که ما از حملات چنگیز مغول به سرزمین های مختلف شنیده بودیم، عینا توسط داعش در سوریه دیدیم؛ جنگ سوریه و تضعیف نظام آن از اهداف استراتژیک آمریکا و اسرائیل بود که داعش ماموریت آن را بر عهده داشت.

در ثانی داعش خراسان مگر سیاست و راهبردی به جز حمله به افراد غیر نظامی و در این اواخر هم حمله به نیروها و مسئولان حکومت فعلی افغانستان داشته است؟

گروه داعش با انتشار آماری مدعی شده که طی سال 2021 تا 2022 در افغانستان ۱۸۱ حمله انجام داده که طی آن ۱۱۸۸ تن، کشته و زخمی شده‌اند.

هنوز آمار دقیقی از قربانیان حملات این حلقه تروریستی از سال گذشته تا به حال به دست نیامده اما با تلفیق آمارهای دو سال گذشته عدد کلانتری به دست میاید.

حالا آمریکا پاسخ دهد که چه حمله ای از داعش خم به ابروی این کشور آورده است؟ داعش حتی کمترین تهدیدی هم بر مواضع منطقه ای آمریکا داشته است؟

به نظر میرسد که آمریکا در صدد بازگشتی غیر مستقیم به افغانستان و اشغال و تجاوز به گونه ای دیگر است.

صحبت های مکنزی به عنوان یک نظامی رده بالای آمریکایی نمیتواند تنها موضع شخصی وی باشد و ایده ای نو اما با کلامی غیر مستقیم از جانب دولت آمریکا است.

داعش یکی از ابزارها و قوت های بازدارندگی آمریکا در منطقه است و آمریکا از آن نه تنها برای فشار بر حکومت فعلی افغانستان، بلکه بر همسایگان و به خصوص رقبای سنتی خود استفاده میکند.

گروه داعش حتی میتواند در برحه ای از آینده به عنوان دلیلی برای دخالت و تجاوز مجدد آمریکا به افغانستان باشد اما بعید به نظر میرسد که این بازگشت مانند اتفاق 2001 باشد؛ حداقل ماجرا این است که آمریکا به بهانه داعش ضمن افزایش حضور استخباراتی، پروازهای جنگی خود را بر فراز افغانستان افزایش دهد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.