ولادت راوی کربلا؛ حضرت زینب و زنان امروز!

امروز یک‌شنبه، پنجم جمادی الاول برابر است با ولادت با سعادت حضرت زینب (س)؛ بانوی که از نظر کارشنان امور دینی در ابعاد مختلفی الگوی جامع برای زنان امروز است.

حضرت زینب (س) به عنوان قهرمان و پیام‌رسان کربلا نیز مشهور است و آن بزرگ بانو، با درایت و شهامت خاصی که داشت توانست به بهترین وجه ممکن انقلاب امام حسین (ع) برادرش را به جهانیان برساند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، علی‌رضا خادمی دانش‌آموخته علوم دینی و سیاسی می‌گوید: دلیل اینکه حضرت زینب به جایگاه نمونه‌ای در اجتماع زمان خود رسید، این بود که به عنوان یک مرکز و به بهترین نحو نقش خود را که همان تزریق آرامش به خانواده بود، ایفا کرد.

ایشان به عنوان همسر، خواهر و یا مادر در هر فضایی درست عمل می‌کرد. در بحث سیاسی هم که نگاه کنیم، اوج عظمت حضرت زینب در عشق به برادر و معرفی قیام امام حسین (ع) به سراسر عالم درست و منطبق با شرایط عمل کرد.

به‌گفته آقای خادمی، حضرت زینب در محورهای مختلف برازنده و با شجاعت ظاهر شد که نشان می‌دهد یک زن مسلمان وظایف خطیری در قبال جامعه و مهم‌تر از آن، تربیت نسل حسینی بر عهده دارند.

«حضرت زینب قبل از قیام امام حسین (ع) در آموزش و دست‌گیری از افراد مستضعف جامعه کار کرد. درحادثه کربلا و بعد از آن هم توانست به شکل کاملا شجاعانه مقابل سلاطین ظالم ایستادگی کرده و در فرصت‌های مناسب مردم را نسبت به قیام سردار آزادگان امام حسین (ع) آگاه کنند.

خادمی در ادامه تاکید کرد که زنان امروزی نیازمند به مطالعه عمیق زندگی عملی حضرت زینب (س) دارند؛ تربیت نسل حسینی و زینبی کاری است که جامعه امروز به آن نیاز دارد. از سویی‌هم، غرب‌زدگی و برداشته شدن فرهنگ‌های ناپسند لازمه تلاش جدی مادران دارد تا نسل با غیرت و ایمان قوی تقدیم جامعه شود.

ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت زینب (س)

حضرت زینب علیهاالسلام ازعاشقان عبادت و شب زنده داران عاشق بود، و هیچ مصیبتى او را از عبادت باز نداشت. امام سجاد علیه السلام فرمود:«ان عمتى زینب كانت تؤدى صلواتها، من قیام الفرائض والنوافل عند مسیرنا من الكوفه الى الشام وفى بعض منازل كانت تصلى من جلوس لشده الجوع والضعف؛ عمه‏ام زینب در مسیر كوفه تا شام همه نمازهاى واجب و مستحب را اقامه مى‏نمود و در بعضى منازل از شدت گرسنگى و ضعف، نشسته نماز می گزارد».

به لحاظ علمی نیز آن بزرگ بانوی جهان اسلام جایگاه بلندی به خود اختصاص داده است. به شهادت حضرت امام سجاد (ع)، حضرت زینب عالمه غیر معلمه معرفی شده است. آن جا كه به عمه‏اش خطاب كرد و فرمود:« انت عالمه غیر معلمه وفهمه غیر مفهمه؛ تو بی آنکه آموزگاری داشته باشی؛ عالم و دانشمند هستی.»

آیت‌الله مکارم شیرازی در وصف حضرت زینب می‌گوید که در شخصیت همچون خدیجه(سلام الله عليها) در حیاء و عفّت، مانند مادرش فاطمه(سلام الله عليها) در شیوایی و رسایی بیان، چون پدرش علی(علیه السلام) در حلم و صبر انقلابی همانند برادرش حسن(علیه السلام) و در شجاعت و قوّت قلب مانند برادرش حسین(علیه السلام) بود.

زینب علیهاالسلام دختر على و زهرا علیهماالسلام در روز پنجم جمادى الاولى سال پنجم یا ششم هجرت در مدینه منوره دیده به جهان گشود، در پنج ‏سالگى مادر خود را از دست داد و ازهمان دوران طفولیت ‏با مصیبت آشنا شد. در دوران عمر با بركت ‏خویش، مشكلات و رنج‏هاى زیادى را متحمل شد، از شهادت پدر و مادر گرفته تا شهادت برادران و فرزندان، و حوادث تلخى چون اسارت و… را تحمل كرد. این سختى‏ها از او فردى صبور و بردبار ساخته بود.

 

منبع خبرگزاری وطن24
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.