همکاری‌های تجاری افزایش یابد و راه سرمایه‌گذاری خارجی در افغانستان هموار شود

شماری از تاجران و سرمایه‌گذاران ایرانی با حضور در هرات و نشست مشترک با اعضای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، بر افزایش سطح مروادات تجاری میان افغانستان و ایران تاکید کردند.

در این نشست هم‌چنین از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران ایرانی برای کار در افغانستان و تلاش‌ها برای تحقق آن در کوتاه مدت صحبت شد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، عباس حقیقی، تاجر ایرانی و مسئول برگزاری نشست گفت: «نشست تجاری و تخصصی بین تاجران افغانستان و ایران به هدف تقویت مشترکات و فراهم سازی زمینه حضورسرمایه‌گذاران ایرانی در افغانستان صورت گرفته است».

او افزود که شرایط فعلی افغانستان و وجود امنیت در این کشور باعث شده علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در افغانستان در میان صنعت‌کاران ایران افزایش یابد.

هم‌چنین یونس قاضی‌زاده، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات در این نشست تاکید کرد که افزایش سطح مبادلات تجاری میان افغانستان و ایران برای هر دو کشور مفید است.

او علاوه کرد که تاجران افغانستان همواره «به ایران به عنوان شریک قابل اعتماد نگاه کرده» و امید می‌رود همکاری‌ها در تمامی حوزه‌ها بیشتر شود.

وی گفت: بازار افغانستان حالا مانند 10 سال گذشته نیست و سطح خواسته‌ها تغییرات قابل توجهی کرده؛ نیاز است ایران به عنوان شریک تجاری دایمی در صادرات به افغانستان کیفیت لازم کالاها را در نظر بگیرد.

از نظر او با در پیش گرفتن این رویکرد، هر دو کشور مسیر همکاری در حوزه تجارت را تقویت خواهند کرد.

از جانبی‌هم، جنگ و ناامنی همواره از اصلی‌ترین دلایل کم‌رغبتی‌ سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به افغانستان بوده است.

صنعت‌کاران ایرانی می‌گویند برای حضور در افغانستان نیازمند حمایت از جانب حکومت افغانستان و فراهم شدن تسهیلات در حوزه تجارت اند.

سعید شریفی، تاجر ایرانی می‌گوید که حکومت افغانستان ویزاهای تجاری را برای تاجران خارجی ساده‌تر کرده و هم‌چنین در ایجاد دفترهای تجاری و حضور در افغاستان قوانین مشخصی داشته باشد.

عباس حقیقی، سرمایه‌گذار ایرانی که در هرات هم در بخش‌های تولید مواد شوینده فعالیت دارد اضافه می‌کند که بنابر برخی نگرانی‌ها، لازم است سرمایه‌گذاران خارجی با ضمانت حکومت افغانستان در این کشور فعالیت کند.

او تاکید کرد که این رویکرد باعث می‌شود حجم بالای سرمایه‌گذار وارد هرات شوند.

با این حال، مسئولان محلی هرات از تسهیلات لازم برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور خبر می‌دهند.

مولوی شیر احمد عمار مهاجر، رئیس ارتباط خارجه هرات می‌گوید: «امارت اسلامی متعهد به تامین امنیت جانی و مالی سرمایه‌گذار است و در این بخش موفق بوده است».

او افزود که در همکاری با اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری و اتاق مشترک تجارت میان افغانستان و ایران روی برنامه‌های کار می‌کند که شرایط ورود سرمایه‌گذار را به کشور ساده‌تر کند.

این نشست درحالی برگزار می‌شود که سطح مبادلات تجاری میان افغانستان و ایران در یک سال اخیر افزایش یافته است.

نشست‌های این چنینی از نظر آگاهان، بر سطح بالا رفتن اعتماد کشورهای منطقه برای حضور تجاری در افغانسان تاثیر مثبت دارد.


 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.