ردپای ناامنی تا دروازه‌های شهر فراه، مردم فراه: تدبیری برای مهار پیشروی طالبان گرفته شود

در پی حمله گروه طالبان بالای پایگاه نیروهای امنیتی در حومه شهر فراه، دست‌کم دو نیروی دولتی کشته و یک تن دیگر زخمی شده است.

فاروق حضرتی، سخنگوی پولیس فراه به سایت خبری وطن24 گفت: این حمله شب گذشته (29 جوزا) بالای پوسته نیروهای امنیتی واقع در “درآباد” از مربوطات مرکز شهر فراه صورت گرفته است.

حضرتی از تلفات طالبان در این حمله چیزی نگفته است.

طالبان هم در این باره چیزی نگفته‌اند.

این درحالیست که درگیری‌های نسبتا شدیدی بین دولت و طالبان در چندین ولسوالی فراه جریان دارد.

روز گذشته قوای دولتی بعد از نزدیک به پنچ روز درگیری، ولسوالی اناردره و پشت‌کوه را هم تخلیه کردند.

ولسوالی لاش جوین و مراکز دولتی ولسوالی پشترود هم به دست طالبان افتاده‌اند.

در درگیری‌های دولت و طالبان در این دو ولسوالی علاوه بر خسارات به تاسیات و خانه‌های مردم، ده‌ها نیروی دولتی کشته، زخمی و یا اسیر شدند.

بی‌تدبیری و سقوط پی‌هم ولسوالی‌ها

همایون شهیدزاده، نماینده مردم فراه در شورای ملی با انتقاد تند از دولت می‌گوید: زمانی که طالبان قصد حمله بالای ولسوالی ها را داشتند، چندین ساعت زودتر به ارگان‌های امنیتی اطلاع داده شد و از آنان خواستار اقدام فوری شد.

به بیان وی دولت هیچ گونه توجهی به خواست‌های مردم نکرد و باعث شد ده‌ها نیروی دولتی در فراه کشته و اسیر شوند و ولسوالی‌های که بیست سال در اختیار دولت بودند، سقوط کند.

همچنین، شاه محمود نعیمی، عضو شورای ولایتی فراه می‌گوید: طالبان حملات گروهی و نسبتا شدیدی بالای ولسوالی‌ها انجام می‌دهند که بی‌تدبیری دولت باعث می‌شود این گروه به راحتی یک منطقه را تصرف کند.

به بیان وی با وجود بحران در جنگ فراه، قوای دولتی تنها در مقابل طالبان مبارزه می‌کنند و خیزش‌های مردمی در این ولایت شکل نگرفته است.

به گفته نعیمی، در گذشته ولایت فراه قوت‌های مردمی و خیزش‌های منطقویی در کنار دولت همیشه از ناحیه‌ای طالبان آسیب دیده و دولت هم از آنان حمایت نکرده‌است که این رویکرد حکومت باعث شده در سال جاری و اوج خشونت‌ها، هیچ نوع حرکت مردمی در برابر طالبان در فراه شکل نگیرد.

همایون شهیدزاده، عضو مجلس نمایندگان هم می‌گوید دولت باید از قدرت‌های محلی برای مبارزه با طالبان کار بگیرد، در غیر آن ولایت فراه جز اولین ولایت‌های خواهد بود که به صورت کامل به دست طالبان سقوط می‌کند.

در جواب این انتقادات مسئولان دولتی می‌گویند سقوط یک منطقه یا ولسوالی، به معنی شکست محسوب نمی‌شود و دولت در صدد راه اندازی عملیات علیه طالبان‌است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله در صفحه فیسبوکش نوشته “”ما در وضعیت جدید و نو داخل شدیم. در حالت شدت جنگ، پیشروی و پس‌روی سقوط محسوب نمی‌شود. طالب در هیچ جای حضور دو روزه ندارد.”

او نوشته که برای تعدادی از ولسوالی‌ها که دشمن ادعای حضور دارد، پلان بازپس‌گیری و سرکوب طالب در دست اجرا است.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی هم چندی قبل در صحبت با وطن24 از آمادگی‌ها برای راه اندای حملات علیه طالبان در مناطقی ناامن خبر داده بود.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.