اختراع دستگاه طبی؛ یک داکتر افغانستانی برنده جایزه اورتوپیدی آمریکا شد

انجمن طبی ساین آمریکا جایزه اورتوپیدی را به یک داکتر افغانستانی اهدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، محمد اسماعیل وردک به خاطر اختراع دستگاه طبی «افغان» که برای درمان شکستگی عینک زانو و مفصل آرنج استفاده می‎شود برنده جایزه اورتوپیدی انجمن طبی ساین آمریکا شده است.

آقای وردک، متخصص اورتوپیدی شفاخانه سردار محمد داود خان در کابل می‌باشد و قرار در ماه اکتوبر این جایزه را دریافت کند.

داستگاه طبی افغان برای درمان شکستگی استخوان عینک زانو و مفصل آرنج استفاده می‌شود که نسبت به هر روش دیگر برای درمان این اعضا مفید می‌باشد.

جین دیلنر، رئيس اجرایی انجمن طبی ساین گفته است که اسماعیل وردک بخاطر اختراع این دستگاه، خلق روش کامیاب درمانی و آشنا کردن پزشکان افغانستان و خارجی با کاربرد و درمان آن، مستحق دریافت این جایزه شناخته شده است.

لویس زیرکل، بنیانگذار نهاد طبی ساین ضمن قدردانی از آقای وردک، وی را «آموزگار برتر و جراح برتر» یاد کرد.

آقای وردک هم گفته است که توسط دستگاه «افغان» و به کمک انجمن ساین، حدود 15 هزار عملیات موفقانه جراحی استخوان را طی چند سال گذشته در افغانستان انجام داده است.

دستگاه «افغان» که در نوع خود در دنیا بی‌مانند توصیف شده است، درمان و التیام شکستگی استخوان عینک زانو و مفصل آرنج را تسریع می‌بخشد، طوری که بیماران برخلاف گذشته، نیاز به پلستر و بستر شدن نداشته و فقط یک روز بعد از تثبیت این آله از شفاخانه رخصت شده و می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

انستیتیوت ملی صحت ایالات متحدۀ امریکا هم روش داکتر وردک را برای تثبیت کسر استخوان عینک زانو نسبت به سایر روش‌ها موثر خوانده و بر استفادۀ آن تاکید کرده است.

این اداره در وبسایت رسمی خود شفایابی سریع، نیازمندی به منابع محدود، کاهش اختلاطات و نیاز نداشتن به عملیات‌های بعدی به عنوان مزیت‌های این آله برجسته شده است.

داکتر اسماعیل وردک در سال ۱۹۹۲ از دانشگاه طبی کابل فارغ شده و به خاطر دستاوردهای مسلکی خود تا کنون چندین جایزه ملی و بین‌المللی را دریافت کرده است.

آله طبی “افغان” دو دهه پیش توسط محمد اسماعیل وردک و عبدالرزاق سیاوش، از متخصصان اورتوپیدی در شفاخانه سردار محمد داوود خان اختراع شد.

تاکنون در شماری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، هند، پاکستان، بنگلادش، فلیپین و شماری از کشورهای آفریقایی از آن کار گرفته شده‌ است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.