مسگران هرات: با حمایت مردم صنعت مسگری جان می‌گیرد

شماری از مسگران در هرات از رکود این صنعت ابراز نگرانی کرده و از مردم می‌خواهند برای حمایت از این صنعت، ظروف مسی تولید داخلی استفاده کنند.

آنان هم‌چنین می‌گویند که ورود اجناس ارزان به کشور و چالش‌های اقتصادی برای مردم، از عوامل اصلی کاهش بازار این محصولات شده است.

تیمور رسولی که 50 سال است عمر خود را پای رشد صنعت مسگری در هرات هزینه کرده، می‌گوید که میل مردم برای خرید ظروف و تولیدات مسی بسیار کاهش یافته است.

او می‌گوید: «من 50 سال است در کوچه مسگران هرات مصروف این کارم. علاقه مردم در سال‌های اخیر برای خرید وسایل مسی کاهش جدی داشته. بیشتر حالا علاقه‌مندی‌ها به اجناس وارداتی از قبیل ظروف چینی و رویی بیشتر شده است.»

جواد صفارزاده که 30 سال است مصروف مسگری در هرات است نیز روایت مشابه دارد. می‌گوید کسی حالا تمایلی برای خرید ظروف مسی ندارد. «ما هم با شکستن دیگ‌های مسی و دیگر ظروف کهنه، محصولات جدید تولید می‌کنیم و بازار همین‌ها نیز بسیار پایین است.»

او اضافه می‌کند که اگر مواد خام مسی توسط شرکت‌ها تولیدی به دسترس شان قرار گیرد، می‌تواند تولیدات بهتری و با کیفیت‌تر داشته باشد.

استفاده از ظروف مسی یک فرهنگ کهن در هرات است.

مردم این ولایت از گذشته‌های دور عادت به استفاده از اجناس با کیفیت و دست‌ساز خود هرات دارند؛ از جمله صنایع مسی و دیگر تولیدات.

تیمور رسولی، مس‌گر می‌گوید که استفاده از ظروف مسی فواید بی‌شماری دارد و متاسفانه آگاهی مردم در این بخش پایین آمده است.

او علاوه می‌کند که با استفاده از ظروف مسی بدن انسان حالت نورمال دارد و ویتامین‌های مورد نیاز و آهن بدن همیشه تامین است.

باشندگان هرات نیز بر استفاده از این محصولات تاکید دارند.

حاجی رحیم، باشنده انجیل هرات می‌گوید که از کودکی تا هنوز که 65 ساله شده از ظروف مسی در خانه استفاده کرده است. «من همیشه غذا را با ظروف مسی صرف می‌کنم. به خانواده نیز توصیه کرده‌ام و استفاده از ظروف دیگر تنها در محافل بزرگ است که ظرف کم بیاید.»

او از مردم می‌خواهد که روی به استفاده از محصولات داخلی و مسی بیاورند.

با این حال، مسئولان محلی هرات نیز بارها بر رونق صنایع بومی و کهن هرات تاکیده کرده‌اند.

در هرات ده‌ها صنعت کهن و بومی وجود دارد که به دلیل چالش‌ها و واردات بی‌رویه اجناس مشابه رو به رکود مواجه شده است.

منبع خبرگزاری وطن
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.