سرنوشت پروژه معدن مس عینک لوگر به زودی معلوم خواهد شد

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری گفته که حکومت افغانستان به زودی سرنوشت پروژه مس عینک لوگر را مشخص خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری وطن24؛ در جلسه کمیته مصئونیت سکتور خصوصی که روز گذشته (چهارشنبه 26 سنبله) به ریاست آقای دانش برگزار شده، وضعیت فعلی پروژه مس عینک و تصمیم گیری در مورد سرنوشت این پروژه با حضور نماینده شرکت قراردادی، بررسی شده است.

وزیر معادن و پترولیم در این رابطه گزارش داده که برای حل مشکلات موجود در این پروژه تاکنون دو دور مذاکره با کشور چین برگزار شده و به زودی یک جلسه با مسئولان شرکت قراردادی برای تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت این پروژه برگزار می‌شود.

استاد دانش گفت که پروژه مس عینک یکی از بزرگترین پروژه‌ها در کشور است و از اهمیت بالای برای حکومت افغانستان برخوردار است.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد که سرنوشت این پروژه به زودی مشخص شود و وزارت معادن و پترولیم با شرکت قراردادی به زودترین فرصت روی این موضوع به نتیجه برسند.

گفتنی است که قرارداد استخراج مس عینک لوگر در سال 2008 بین شرکت چینی (ام سی سی) و وزارت معدن امضا شد ولی کار عملی آن سال‌هاست که آغاز نشده است.

براساس معلومات وزارت معادن و پطرولیم، دلیل اصلی تاخیر در استخراج مس عینک، موجودیت آثار تاریخی در این معدن است و تا زمانی که این آثار انتقال داده نشوند، کار عملی معدن آغاز نخواهد شد.

مسئولان پیشین در وزارت معادن همچنان تاکید کرده بودند که باید در قرارداد پروژه استخراج معدن مس عینک تجدید نظر شود. علت این تجدید نظر غیر عملی پنداشتن بعضی مواد قرارداد از سوی شرکت چینی دانسته شده بود.

مسئولان پیشین وزارت معادن گفته بودند که در متن قرارداد شرایط مبهم و غیر کارشناسانه گنجانیده شده که شرکت چینی با استفاده از این خلاءها تقاضای تجدید نظر در قرارداد را کرده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.