احیای مجدد پسته‌لیق نیازمند همکاری مشترک حکومت و مردم است

کارشناسان در ولایت بادغیس می‌گویند برای تقویت و افزایش ساحات جنگلات پسته‌لیق نیاز به احداث مجدد و همچنین فرهنگ سازی میان مردم می‌باشد تا آن را به عنوان سرمایه ملی محافظت کنند.

عبدالرازق عصمت، استاد دانشگاه در ولایت بادغیس در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری وطن24 گفت: «در گذشته جنگلات پسته در این ولایت 90 هزار هکتار بوده و طی چند دهه به 30 هزار هکتار رسیده است».

او عنوان کرد از زمان حضور امارت اسلامی حفاظت بهتری از جنگلات پسته می‌شود اما با این حال برای تقویت این جنگلات نیاز به احداث مجدد و فرهنگ سازی میان مردم می‌باشد.

وی بیان کرد که باید تمام مردم افغانستان به خصوص مردم ولایت بادغیس این جنگلات را به عنوان سرمایه ملی بشناسند و در محافظت و رشد آن به عنوان یک وجیبه با حکومت همکاری کنند.

در ادامه آقای عصمت بیان کرد در حکومت سابق به صورت منطقه‌ای بود و در زمان شکستاندن شول دولت و مردم مناطق اطراف جنگلات محصولات پسته را جمع‌آوری می‌کردند.

او اضافه کرد که از زمان حضور امارت اسلامی این قانون برداشته و به صورت عموم به دسترس مردم قرار گرفته و حتی در زمان شکستاندن شول مردم از دیگر ولایت‌های می‌توانند برای چیدن پسته به این ولایت سفر کنند.

در ادامه این استاد دانشگاه گفت که حاصلات پسته ولایت بادغیس امسال متوسط می‌باشد و به طور دقیق مشخص نمی‌باشد چه مقدار پسته بدست آمده است.

همچنین وی بیان کرد که در زمان امارت اسلامی به صورت جدی از این جنگلات محافظت می‌شود.

او علاوه کرد که تیم‌های محافظتی در سرتاسر این جنگلات مقرر می‌باشند تا از تخریب، سرقت و قاچاق پسته محافظت و جلوگیری می‌کنند.

آقای عصمت تصریح کرد بر علاوه این اقدامات این نیروها از ورود چوپان‌ها و مواشی آنان در زمان گل‌دهی درختان به مناطق پسته‌لیق جلوگیری می‌کنند.

از سویی‌هم، برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه مناطق پسته‌لیق بادغیس به پارک ملی تبدیل شود، وجود دارد که در این رابطه آقا عصمت گفت: «این قضیه برای محافظت و حس مسئولیت بیشتر مردم برای حافظت از این جنگلات کار پسندیده‌ای است».

او عنوان کرد پارک ملی ساحه‌ای است که مردم در طول سال می‌توانند به آنجا بروند و در آن تفریح کنند اما جنگلات پسته ولایت بادغیس فقط در ایام بهار برای تفریح مناسب است.

با این حال، پسته ولایت بادغیس در سطح منطقه و جهان شهرت دارد.

ساحات پسته‌لیق بادغیس در کنار سرمایه اقتصادی دارای سرسبزی بی‌نظیر می‌باشد که در دوسال گذشته به دلیل امنیت نسبی مردم از سرتاسر کشور به این مناطق سفر کرده‌اند.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.