گسترش دامنه فعالیت‌های موسسات کمک‌رسان در غرب کشور و افزایش بی‌پیشینه فقر در این ساحات

مسئولان بعضی موسسات کمک کننده در غرب افغانستان می‌گویند که در سال روان ساحه فعالیت آن‌ها جهت سروی خانواده‌های فقیر افزایش یافته اما دامنه فقر و گرسنگی دامن 80 فیصد خانواده‌ها را گرفته است.

به گزارش خبرگزاری وطن،24 این گفته‌ها امروز یکشنبه، (23 عقرب) درحالی بیان شده که برای 1300 فامیل بی‌بضاعت در هرات کمک نقدی  برای هر خانواده 265 دالر از سوی کمیساری سازمان ملل متحد در هرات و موسسه انصاری توزیع شده است.

موسسه انصاری یکی از موسسات همکار اجرایی کمیساری ملل متحد در زون غرب افغانستان است.

عبدالواحد مخلص، مسئول موسسه احیایی مجدد انصاری می‌گوید که در سال جاری ساحه فعالیت آنان در غرب افغانستان وسعت یافته است.

به گفته وی در سال‌های گذشته این روند به علت ناامنی امکان پذیر نبود اما در سال روان در نقاط دوردست مانند ولسوالی بالامرغاب بادغیس، ولسوالی زیرکوه هرات و خیلی از نقاط دیگری که در سال‌های گذشته رفتن مشکل بود، تیم‌های کمک‌کننده سروی می‌کنند.

آقای مخلص ادامه داد که با این وجود دامنه فقر در سال جاری به علت خشک‌سالی و کمبود کار نسبت به گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.

وی علاوه کرد که به طور تقریبی 80 فیصد باشندگان غرب افغانستان با فقر شدید دست و پنجه نرم می‌کنند و این روند در زمستان پیش‌رو نگران کننده است.

او اضافه کرد که امروز برای 1300 خانوده، کمک نقدی درنطر گرفته شده و توزیع می‌شود و این کمک‌ها با حمایت کمیساری ملل متحد برای رفع نیازمندهای زمستانی این خانواده‌ها روی دست گرفته شده است.

از جانبی هم، رئیس مهاجرین هرات در جریان توزیع این کمک‌ها می‌گوید که آنان در تلاش‌اند تا خانواده‌های فقیر و نیازمند واقعی سروی و مورد حمایت قرار بگیرند.

محمد رفیق نیرومند، رئیس امور مهاجرین و عودت کنندگان هرات می‌گوید که کمک‌های امروز به فامیل‌های توزیع شده که از یک ماه قبل مورد بررسی و سروی ریاست مهاجرین قرار گرفته‌اند.

آقای نیرومد از نهادهای مددرسان جهانی خواست تا در افغانستان بمانند و در وضعیت بحرانی فعلی کشور با آنان همکاری کنند.

او ادامه داد زمستان در پیش است و تلاش بر این است تا کمک‌رسانی به خانواده‌های فقیر و نیازمند با وعده‌های داده شده از سوی موسسات جهانی ادامه دار باشد.

ظرفیت هرات برای جذب مهاجرین و بیجاشدگان تکمیل است

رئیس مهاجرین و عودت کنندگان هرات می‌گوید که آنان پلان دارد تا تحت برنامه‌ی منظمی بیجاشدگان داخلی را به مناطق اصلی شان برگردانند.

محمد رفیق نیرومند افزود که در حال حاضر 1 صد و چهل هزار خانواده بیجاشده در هرات به ثبت اند و زندگی می‌کنند.

این مقام محلی هرات افزود که اقدامات شروع شده و قرار است بعد از بازگشت این خانواده‌ها به مناطق شان سازمان جهانی غذا طی شش برج آنان را تحت پوشش قرار دهد.

وی همچنین گفت که روزانه تا حدود 1500 تن از شهروندان کشور از ایران وارد افغانستان می‌شوند که این مساله هم چالش‌های خلق کرده است.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.