کیفیت بالای میوه خشک داخلی؛ مردم طرفدار واردات میوه خشک خارجی نیستند

فروشندگان میوه‌های خشک در هرات می‌گویند کیفیت میوه‌های افغانستان نسبت به میوه‌های خشک خارجی بهتر است و مردم تمایلی بیشتر به محصولات داخلی دارند.

از سویی‌هم، هم‌زمان با سال نو بازار میوه‌های خشک در هرات گرم شده است.

سید کاظم، یکی از فروشندگان میوه خشک در هرات  به خبرگزاری وطن24 می‌گوید: مردم بیشتر میوه خشک وطنی را خریداری می‌کنند چون کیفیت و مزه خوب نسبت به میوه خشک وارداتی دارد.

به‌گفته او، ولایت‌های غربی کشور میوه‌های خشک بسیار خوب و با کیفیت دارد که بخش اعظم بازار آن در هرات است و بخش بزرگ دیگر آن نیز به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

کشمش، پسته و نخود بیشتری مشتری را در بین میوه‌های خشک در هرات دارد.

با این حال، در سال‌های اخیر میزان صادرات میوه‌های خشک به کشورهای خارجی به دلیل کیفیت بالای آن نیز افزایش یافته است.

این روند باعث شده به رغم تمایل مردم برای خرید میوه‌های خشک داخلی، محصولات وارداتی جای آن‌ها را در بازار بگیرند.

نصیراحمد، فروشنده میوه خشک می‌گوید که در حال حاضر میوه‌های خشک در بازار هرات بیشتر وارداتی است چون میوه‌های خشک افغانستان به دیگر کشورها صادر می‌شود.

با این حال، محمد یوسف امین، رئیس اجرایی اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات می‌گوید: از آغاز سال جاری تا کنون بیش از ۲۰ هزار تُن میوه خشک از هرات و سایر ولایات کشور جمع آوری شده و از همین ولایت به دیگر کشورها صادر شده است.

آقای امین خاطرنشان کرد ارزش صادراتی این اقلام بیش از ۴۰ میلیون ۲۰۰ هزار دالر می‌رسد که به کشورهای امارات متحده عربی، هندوستان و سایر کشورهای دیگر صادر شده است.

رئیس اجرایی اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات علاوه می‌کند که بیشتر میوه‌های خشک در ولایت‌های شمالی و قندهار جمع آوری و خشک می‌شود.

میوه های خشک افغانستان به دلیل طبیعی بودنش در بازارهای کشورهای خارجی از ارزش بسیار خوبی برخوردار می‌‎باشد.

طی سال اخیر میزان صادرات میوه‌های خشک نیز افزایش داشته است.

 

منبع خبرگزاری وطن24
توسط حسن شریفی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.