کاظمی قمی: اولویت آمریکا ناامن سازی افغانستان و منطقه است

نماینده ویژه ایران در افغانستان می‌گوید با اینکه آمریکا در افغانستان شکست مفتضحانه‌ی خورد همچنان در پی ناامن ‌سازی این کشور و حمایت از گروه‌های تروریستی به خصوص داعش می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص رئیس جمهور ایران در افغانستان در مصاحبه‌ای که با رسانه ایرنا داشته گفت ناامن سازی افغانستان اولویت امریکا است.

این رسانه ایرانی به نقل از آقای قمی نوشته که بی ثباتی و نا‌امن سازی افغانستان همچنان اولویت امریکا است و به دلایل مختلفی نیز این سیاست را دنبال می‌کنند.

سفیر ایران در کابل می‌گوید که: «امریکایی‌ها با وجود شکست مفتضحانه‌ خود در افغانستان، همچنان منطقه و افغانستان را رها نکرده‌اند، اهداف امریکا همچنان وجود دارد اما آنان راهبردهای عملیاتی خود را تغییر داده‌اند، آن زمان فکر می‌کردند با نظامی‌گری و لشکرکشی می‌توانند به اهداف نامشروع خود برسند، اما پس از شکست در این شیوه، به شیوه‌های دیگری روی آوردند».

آقای قمی در این گفتگو افزود: «ما به یک‌ توافق مبنی بر تعامل با کابل برای کمک به بهبود شرایط افغانستان دست یافته‌ایم».

او اظهار کرد: «خوشبختانه به یک رویکرد مثبت در رایزنی‌ها با بازیگران مهم منطقه از جمله پاکستان دست یافته ایم، ما بر همکاری‌های منطقه‌ای در تعامل با ‌کابل تاکید کردیم و توافق شد که این رویکرد در اولویت قرار بگیرد و بر همین این اساس «گروه تماس منطقه‌ای» تشکیل شد که در چارچوب نشست کازان و اعضای فرمت مسکو توافق شده بود. طی آن تصمیم گرفته شد ‌که همکاری‌های منطقه‌ای با حاکمان افغانستان را دنبال کنیم».

سرپرست سفارت ایران در افغانستان بیان کرد که نمایندگان گروه تماس منطقه‌ای باید یک بسته همکاری با افغانستان در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی را تعریف و آن را دنبال کنند لذا این آمادگی به وجود آمده است.

کاظمی قمی گسترش تروریسم در منطقه از جمله پدیده داعش را ناشی از جنگ نیابتی امریکا و نقشه‌های امریکایی – صهیونیستی  دانسته و تاکید کرده است که کشورهای همسایه باید هوشیار باشند تا بتوانند همکاری‌های همه جانبه از جمله امنیتی را با افغانستان شکل بدهند.

قابل ذکر است که نماینده ویژه ایران در افغانستان پیش از این سفری به کشور پاکستان داشته و درمورد منطقه و به خصوص افغانستان با مقامات این کشور گفتگو کرده است.

قبل از این سفر هم آقای قمی با مسئولان محلی کشور در کابل دیدار و گفتگو داشته است.

 

منبع خبرگزاری وطن
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.