کار روی تغییرات بنیادی در شفاخانه فراه جریان دارد

 

مسئولان صحی در فراه می‌گویند قرار است روند کار یک شفاخانه مخصوص نسایی ولادی در این ولایت در روزهای پیش‌رو آغاز شود.

حاجی عبیدالله، مسئول نرسنگ شفاخانه ولایتی فراه به خبرگزاری وطن24 گفت: «اقدامات ارزشمندی در راستای تقویت خدمات رسانی برای باشندگان فراه روی دست گرفته شده و به زودترین فرصت کار یک شفاخانه نسایی ولادی آغاز می‌شود.»

او گفت این شفاخانه قرار است در داخل محوطه شفاخانه ولایتی فراه ساخته شود. قبل از این بخش نسایی ولادی تن‌ها یک بخش کوچک در شفاخانه ولایتی ولایت فراه بود که تا امروز چالش‌های زیادی برای مردم به میان آورده است.

گفته شده این شفاخانه در همکاری در با نهادهای کمک‌رسان جهانی ساخته می‌شود و کارهای مقدماتی آن انجام شده است.

از جانبی‌هم، این مسئول صحی در شفاخانه فراه اضافه می‌کند که گفتگوهای روی افزایش بسترهای شفاخانه ولایتی فراه هم صورت گرفته و در آینده‌ای نزدیک این شفاخانه از 120 بستر به 200 بستر ارتقا خواهد یافت.

شفاخانه‌های ولایتی در غرب کشور همواره با کمبود امکانات از جمله بستر مواجه بوده‌اند.

این چالش در ولایت‌های غور و بادغیس هم وجود دارد و مسئولان بارها روی افزایش بسترها به‌دلیل حجم بالای مراجعه کنندگان تاکید کرده‌اند.

از سویی‌هم، بیشتر بیماران وخیم از ولایت‌های غربی به شفاخانه حوزوی هرات منتقل می‌شوند و این موضوع چالش‌های را در این ولایت هم خلق کرده است.

در هرات تن‌ها شفاخانه حوزوی با 650 بستر فعال است و هیچ شفاخانه ولایتی مختص هرات اعمار نشده است.

در هفته‌های قبل و در برنامه‌ای تجلیل از روز ملی کارکنان صحی مسئولان صحی هرات این موضوع را با رسانه‌ها شریک کردند و از وزارت صحت عامه افغانستان خواستار ایجاد شفاخانه ولایتی در هرات شدند.

به‌گفته آنان، نبود شفاخانه ولایتی در هرات و حجم بالای مراجعه کنندگان به شفاخانه حوزوی باعث شده که خدمات رسانی نسبتا کند صورت بگیرد.

در طی 20 سال گذشته سیستم صحی در کشور در کنار رشد چشم‌گیر به حد انتظار مردم نرسید.

تا کنون هم در کنار موجودیت ‌صدها شفاخانه دولتی و خصوصی در کشور، اکثر یبماران مبتلا به بیماری‌های خطرناک به کشورهای همسایه برای تداوی منقل می‌شوند.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.