چین هیچگاه حامی سیاست‌های فشار و دست درازی نیست

سفیر چین در دیدار با سرپرست وزارت داخله افغانستان گفته است که این کشور حامی سیاست‌های فشار و دست‌درازی نیست و اعمال این‌گونه سیاست را مقابل افغانستان تایید نمی‌کند.

وزارت داخله امروز (سه‌شنبه، ۲ جوزا)، در رشته توییتی از دیدار سراج‌الدین حقانی، سرپرست این وزارت با وانگ یو، سفیر چین در کابل خبر داده است.

براساس توییت وزارت داخله، سفیر چین گفته است: «کشور چین در کنار مردم افغانستان است و باور دارد که پیشرفت کشورها تنها در یک محیط آزاد و در وجود استقلال سیاسی ممکن است که اکنون افغان‌ها در این مسیر قرار گرفته اند».

وی سیاست چین را فشار و دست درازی به کشورها نخوانده و می‌گوید: «چین هیچگاه حامی سیاست‌های فشار و دست درازی نیست و در مقابل افغانستان نیز اعمال این گونه سیاست‌ها را تایید نمی‌کند».

در خبرنامه وزارت داخل همچنین آمده است که سرپرست وزارت امور داخله در این زمینه از موقف واقع بینانه‌ی کشور چین ابراز امتنان کرده گفته است که وجود عنصر عدالت در مناسبات بین المللی یک امر حتمی است؛ تا زمانی که اصول اخلاقی به مثابه‌ی ضوابط حاکم در این ساحه حاکم نشود، فضای اعتماد واقعی ایجاد نمی شود.

سرپرست وزارت داخله افزوده وجود “شر” در ذهن و عمل، یک سیاست “مریض” است، سیاست خارجی امارت اسلامی تعامل و تفاهم با همه است.

در این اعلامیه گفته شده که سرپرست وزارت داخله در این دیدار همچنین تصریح کرده که اراده امارت اسلامی “خیر و فلاح” است و از دیگران هم انتظار باالمثل دارد.

در پایان هر دو جانب نتایج نشست سه جانبه در اسلام آباد را مثبت ارزیابی کرده و بر گسترش روابط در عرصه های دیگر نیز تاکید کردند.

لازم به ذکر است که کشور چین در بخش معادن افغانستان سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده و اخیرا استخراج نفت از حوزه دریای آمو را نیز بر عهده گرفته است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.