وزرای خارجه افغانستان، آذربیجان و ترکمنستان نشست سه جانبه برگزار می‌کنند

نشست سه‌جانبه وزیران خارجه افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان پیرامون پروسه صلح افغانستان، امروز دوشنبه (23 سرطان) برگزار می‌شود.

در این نشست که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود، همچنان روی برنامه‌های سیاسی، اقتصادی و اهدافی صحبت خواهد شد که رهبران سه کشور به تاریخ دوم جولای در یک نشست ویدیویی مطرح کرده بودند.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه کشور در این باره گفته: “قرار است روز دوشنبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان در نشست از طریق ویدیو کنفرانس حضور به هم برسانند و روی برنامه‌ها و اهدافی صحبت کنند که در جلسه دوم ماه جولای میان رهبران سه کشور مطرح شده بود و روی میکانیزم این اهداف و نظریات بحث و تبادل نظر خواهند کرد.”

در نشست سه جانبه میان رؤسای جمهور افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان که به تاریخ دوم جولای از راه دور به ابتکار رئیس جمهور غنی تدویر یافته بود، روی مسایل مربوط به بهبود همکاری‌های سیاسی و اقتصادی میان سه کشور و تلاش‌های صلح صحبت شد.

رئیس جمهور غنی گفت که حکومت افغانستان در خصوص مذاکرات صلح و تامین ثبات پایدار متعهد است.

در اعلامیه‌ای که حکومت افغانستان بعد از این نشست ویدیویی منتشر کرد، گفته شده بود که وزارت خارجه افغانستان در رابطه به مذاکرات صلح با وزرای خارجه 18 کشور همسایه و منطقه، نشست‌های را انجام خواهد داد که نشست ویدیویی امروز نیز بخشی از همین جلسات است.

دیدار سه جانبه ویدیویی سرپرست وزارت خارجه افغانستان با وزرای خارجه ترکمنستان و آذربایجان در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌های جدی ملی، منطقوی و جهانی به هدف آغاز مذاکرات بین افغانان ادامه دارد و حکومت افغانستان خواستار توقف خشونت‌ها قبل از آغاز گفت‌وگوها شده است، خواستی که گروه طالبان آنرا “غیرمنطقی” خوانده و روی تکمیل هرچه زودتر مبادلۀ زندانیان برای آغاز این گفت‌وگوها تاکید کرده است.

حکومت افغانستان تا حال بیش از چهار هزار زندانی طالبان و این گروه به نوبه خود صدها زندانی حکومتی را آزاد ساخته اند.

بر اساس توافق‌ 29 فبروری میان امریکا و طالبان در دوحه مرکز قطر، قبل از آغاز گفتگوهای بین‌افغانان، حکومت افغانستان باید ۵ هزار زندانی طالبان و این گروه هزار زندانی حکومت را رها سازند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.