واکنش‌ها به حملات پاکستان بر افغانستان؛ «نقض آشکار تمامیت ارضی افغانستان است»

حملات شدید جنگنده‌های پاکستان بر بخش‌های از ولایت‌های خوست و پکتیا، با واکنش‌های تند داخلی مواجه شده است.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور در ایکس نوشته است که این حملات را محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار تمامیت ارضی افغانستان و موازین بین‌المللی می‌داند.

آقای کرزی گفته است که چنین حملاتی را به زیان روابط دو کشور می‌داند و تغییر در پالیسی اسلام‌آباد و ایجاد رابطه‌ی متمدنانه بر پایه‌ی مناسبات نیک همسایگی با افغانستان را به نفع هردو کشور و عامل تأمین صلح و ثبات در منطقه می‌داند.

از سویی‌هم، نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دائم افغانستان در سازمان ملل متحد در واکنش به این حملات گفته است که این حملات به هر بهانه‌ای که باشد، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی و حاکمیت افغانستان است.

آقای فایق با نشر پستی در ایکس نوشته است که این حملات را به‌شدت محکوم می‌کند.

با این حال، وزارت خارجه‌ی پاکستان حملات هوایی آن کشور بر بخش‌هایی از ولایت‌های پکتیکا و خوست را سرنگونی تروریستان عنوان کرده است.

این وزارت عصر روز (دوشنبه، 28 حوت) با نشر اعلامیه‌ی گفته است که گروه «حافظ‌گل بهادر» همراه با تحریک طالبان پاکستان، مسئول حملات متعدد تروریستی در خاک افغانستان و کشته‌شدن صدها غیرنظامی و نظامی بوده است.

این وزارت افزوده که اسلام‌آباد طی دو سال گذشته بارها نگرانی‌های جدی خود در مورد حضور «گروه‌های تروریستی» از جمله، تی‌تی‌پی را در داخل افغانستان با امارت اسلامی شریک کرده است.

در خبرنامه آمده است: «پاکستان برای حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان اهمیت زیادی قایل است. بنابراین، همواره گفت‌وگو و همکاری را برای مقابله با تهدید تروریستی در اولویت قرار داده است.

از سویی‌هم، وزارت خارجه امارت اسلامی روز گذشته با احضار سرپرست سفارت پاکستان در کابل، اعتراض امارت اسلامی به تجاوز پاکستان بر خاک افغانستان را تسلیم او کرده است.

وزارت امور خارجه امارت اسلامی با نشر اعلامیه‌ای، حمله‌های هوایی پاکستان به ولایت‌های خوست و پکتیکا را محکوم کرده و با احضار سرپرست سفارت این کشور در کابل به این وزارت، نامه اعتراضی حکومت را به وی داده است.

در اعلامیه این وزارت، آمده که حکومت سرپرست تجربه طولانی مبارزه برای آزادی در برابر ابرقدرت‌های جهان را دارد و به هیچ وجه نمی‌تواند تجاوز به خاک خود را تحمل کند.

وزارت خارجه گفته که دولت جدید پاکستان و مردم این کشور نباید اجازه دهند که با اقدامات غیرمسوولانه و سیاست‌های نادرست برخی از حلقه‌ها، روابط دو کشور پیچیده شود.

حمله پاکستان حوالی ساعت ۳:۰۰ بامداد (دوشنبه، ۲۸ حوت) انجام شده است، براساس آماری که امارت اسلامی اعلام کرده، منجر به کشته‌شدن سه زن و سه کودک در پکتیکا و دو زن در خوست شده است.

منبع خبرگزاری وطن24
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.