فعالان شیعه و سنی هرات: همه وظیفه تبین وحدت در جامعه و مبارزه با نفاق‌افکنان را داریم

فعالان و فرهنگیان اهل تشیع و تسنن در هرات می‌گویند شرایط فعلی می‌طلبد تمامی اقشار جامعه اسلامی افغانستان با هوشیاری و درک طرح‌های نفاق‌افکنانه دشمنان این مرز و بوم، در راستای وحدت و تقریب دیدگاه‌ها تلاش کنند.

آنان تاکید می‌کنند بیگانگان با طرح‌های مخرب و منافقت‌گونه از گذشته تا کنون در تلاش جریان‌سازی‌های قومی و مذهبی در کشور بوده و از این طریق هم‌دلی، وحدت و زندگی مشترک اقوام و مذاهب مختلف کشور را هدف گرفته‌اند.

سید جلال قادری، از فرهنگیان و فعالان شناخته شده هرات در صحبت با خبرگزاری وطن24 با استناد به آیات قرآن عظیم‌الشان درباره وحدت و هم‌بستگی می‌گوید یگانه راه رسیدن به پیشرفت، آبادانی و ترقی تمسک به قرآن و جمع شدن تحت پرچم اسلام است.

این فعال شناخته شده اهل سنت هرات می‌گوید تاریخ و تجربه‌ها ثابت کرده وحدت و هم‌دلی لازمه زندگی مسالمت‌آمیز برای کشورها است و نباید به بیگانگان و منافقان اجازه توطئه علیه امت اسلامی در هرجایی داده شود.

وی اضافه می‌کند که اقوام، مذاهب و جریان‌های مختلف اسلامی که در هر سرزمینی زندگی می‌کنند در شرایط فعلی نیازمند به وحدت و همگرایی برای غلبه برچالش‌ها دارند.

او تاکید کرد: «در سالیان سال، جنگ‌های فکری وسرمایه‌های هنگفتی در میان امت اسلامی افغانستان برای ترویج عصبیت و قوم‌گرایی به مصرف رسید که خوش‌بختانه مردم هوشیار و مسلمان افغانستان با درک این پرژه‌های مغرضانه به آن نه گفته و زمینه فروپاشی جریان‌های مخالف ارزش‌های اسلامی و وحدت مردم افغانستان را فراهم کردند».

آقای قادری، مسئولیت و رسالت علمای دین را در شرایط فعلی سنگین خوانده و افزود که مثل همیشه در سنگر حفاظت از ارزش‌های اسلامی و تروریج روحیه‌ای وحدت‌گرایی در بین مذاهب مختلف اسلامی در افغانستان تلاش کرده و اجازه ندهد، طرح‌های نفاق‌افکنانه در بین مردم افغانستان اجرایی شود.

وی گفت که علما از هر طریقی و آدرسی باید برای تبیین اندیشه‌های وحدت‌آفرین تلاش کرده و جامعه اسلامی را سمت و سو بدهند.

او تاکید کرد می‌بایستی تمرکز جدی بر زندگی در سایه‌ای وحدت بین مذاهب و اقوام افغانستان صورت بگیرد.

عکس: وطن24

 

هم‌چنان علی‌رضا خادمی، از فعالان اهل تشیع هرات در صحبت با خبرگزاری وطن24 می‌گوید: «نباید مردم نسبت به توطئه‌های دشمنان این سرزمین تسلیم شوند، بلکه مثل گذشته‌ و با قدرت در کنار علمای دین، زندگی مسالمت‌آمیز و توئم با وحدت در جامعه اسلامی افغانستان ادامه یابد.»

وی تاکید کرد که شیعه و سنی به عنوان پیکرهای اسلام در افغانستان سال‌های سال زندگی کرده و وظیفه علما این است با هر جریان مخالف وحدت و دوستی مردم افغانستان مبارزه کنند.

این درحالی است که طی چند هفته اخیر برخی حملات علیه علمای اهل تشیع در جبرئیل هرات رخ داد و از نظر فعالان هرات یک‌بار دیگر چهره دشمنان و کسانی که نمی‌خواهند زندگی در سایه‌ای وحدت مردم افغانستان ادامه یابد را فاش کرد.

مقامات حکومتی، علمای اهل سنت و تشیع این حملات را به دشمنان وحدت مردم افغانستان نسبت داده و تاکید کردند که مردم هم‌چنان با اعتماد به مسئولان امنیتی و علمای روشن‌گر عوامل این‌گونه رویدادها را ناکام بگذارند.

توضیحات بیشتر در صوت از سید جلال قادری، فعال فرهنگی و مردمی شناخته شده ولایت هرات:

منبع خبرگزاری وطن24
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.