سقوط دولینه غور به دست طالبان و بلند شدن صدای قیام علیه این گروه/مردم شمال غور آماده نبرد با طالبان شدند

منابع محلی در ولایت غور می‌گویند با سقوط ولسوالی دولینه از ولسوالی‌های مهم و دروازه ورودی شهر فیروزکوه، خطر افزایش ناامنی‌ها در این ولایت افزایش یافته است.

روز گذشته (4 سرطان) نیروهای امنیتی این ولسوالی را تخلیه کردند.

گفته می‌شد این منطقه از چند هفته به این طرف در محاصره گروه طالبان قرار داشت.

عبدالبصیر قادری، عضو شورای ولایتی غور به سایت خبری وطن24 گفت: ولسوالی دولینه، دروازه شهر فیروزکوه است و افتادن این ولسوالی به دست طالبان می‌تواند خطرات جدی امنیتی را در روزهای آینده در پی داشته باشد.

به گفته قادری طالبان در غور چندین منطقه کلیدی را تصرف کرده و دوام این وضعیت برای مردم این ولایت بحران زاست.

این عضو شورای ولایتی ادامه می‌دهد با این وجود دولت تا کنون فرصت عقب راندن طالبان را در پیش دارد و تا سقوط ولسوالی تیوره و شهر فیروزکوه به دست این گروه تلاش کند عملیات‌های تصفیوی با حمایت قوای هوایی انجام دهد.

او علاوه می‌کند ولسوالی تیوره مهم ترین ولسوالی غور است؛ اهمیت این ولسوالی در قرار گرفتن اکثر افراد با نفوذ جهادی در آن و ورحیه ضد طالبانی بودن مردم شان است و این مساله باعث شده طالبان نتوانند به راحتی به این منطقه نفوذ کنند.

او می‌افزاید خیزش‌های مردمی در اکثر ولایات و به خصوص غور شکل گرفته و تلاش کند با جلب حمایت مردم از فرصت پیش‌آمده نهایت استفاده را برای مهار و سرکوپ طالبان ببرد.

از سوی هم عبدالحی تابش، فعال مدنی در ولایت غور در صحبت با وطن24 می‌گوید: دولینه یک ولسوالی حیاتی برای ولایت غور است و راه‌های گذر به ولسوالی‌های دیگر هم از همین منطقه می‌گذرد.

او علاوه می‌کند راه ورودی ولسوالی‌های تولک، ساغر و شهرک از دولینه است و این مساله می‌تواند اهمیت استراتژیکی این ولسوالی را افزایش بدهد و هم یک خطر نسبتا بزرگ برای دولت باشد.

در همین حال، عبدالظاهر فیض‌زاده، والی ولایت غور می‌گوید نیروهای امنیتی از مرکز ولسوالی دولینه به صورت موقت عقب‌نشینی کرده و به زودی طرح پس‌گیری این منطقه اجرا خواهد شد.

با این حال، در هفته‌های اخیر ولایت غور علاوه بر درگیری‌های بین دولت و طالبان شاهد برخی رایزنی‌های از سوی دولت و طالبان جهت یابیدن یار در نبرد در بین هم بودند.

از این جمله، خیزش‌های مردمی اطراف منارجام به طالبان پیوسته و این منطقه را از کنترل دولت خارج کردند.

گفته می‌شود این مساله بعد از چند مدت گفتگوی بین سران طالبان و فرمانده این نیروها صورت گرفته است.

عبدالکریم جهادیار، والی نام نهاد طالبان غور نقش اساسی در تغییر رویکرد این خیزش‌ها به سمت خودشان داشته است.

در سوی دیگر دولت با راه‌اندازی راهپیمایی و جمع کردن نزدیک به 15 بزرگ قومی این ولایت، در صدد آمادگی و گرفتن کمک از خیزش‌های مردمی برای مقابله با طالبان شده است.

روز گذشته باشندگان ولسوالی مرغاب غور با برداشتن سلاح و حمایت از نیروهای امنیتی به طالبان در این ولایت هشدار دادند که دست از جنگ بکشند در غیر آن به مقابله آنان خواهند رفت.

اداره محلی غور هم با حمایت از این حرکت به این خیزش‌ها وعده هرگونه همکاری را داده است.

قبل از این هم باشندگان ولسوالی لعل و سرجنگل و همچنین خیزش‌های مردمی تحت فرماندهی عطا محمد دهقان‌پور، نماینده مردم غور در پارلمان علیه طالبان دست به قیام زدند.

محمدعلی تایب، ولسوال لعل و سرجنگل در صحبت با وطن24 گفته بود “مردم آماده مقابله با طالبان‌اند ودر صورت حمایت دولت از آنان پای هیچ طالبی به این ولسوالی نخواهند رسید.”

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.