زعفران بی‌بدیل جهان متاثر از خُشک‌سالی/کاهش محصولات این گیاه در هرات

هم‌زمان با فصل برداشت زعفران، اداره زراعت ولایت هرات خبر از کاهش حاصلات این گیاه و افزایش چند برابری قیمت آن در بازارهای ولایت هرات می‌دهد.

این اداره گفته که در سال جاری به علت خشک‌سالی و کم‌علاقگی از سوی دهقانان نسبت به کشت زعفران، حاصلات آن کمتر از سال‌های قبل است.

در ولایت هرات نزدیک به 8 هزار هکتار زمین، تحت کشت زعفران قرار داشت.

این رقم در سال جاری تا کنون به صورت دقیق مشخص نشده است.

مسئولان در ریاست زراعت هرات در صحبت با خبرگزای وطن24 گفته‌اند که دلیل اصلی کم‌علاقگی از سوی دهقانان نسبت به کشت زعفران، پایین بودن قیمت این گیاه در سال‌های گذشته بوده است.

در دو سال گذشته قیمت یک کیلو زعفران در بازارهای هرات تا نزدیک به 25 الی 30 هزار افغانی بوده که این روند سبب شده در سال جاری دهقانان با علاقه‌ی گذشته دست به کشت این گیاه در هرات نزنند.

اداره زراعت هرات می‌گوید با وجود پایین بودن قیمت‌ این محصول در سال‌های گذشته امسال تغییرات خوبی در فروش آن در بازارها به میان آمده است.

به گفته مسئولان این ارگان در سال جاری قیمت یک کیلو زعفران در بازار محلی هرات از 60 الی 80 هزار افغانی است که این مساله نشان دهنده افزایش نسبتا خوبی در قیمت این گیاه است.

با این حال، برخی از زعفران کاران هرات هم از تولیدات شان در سال جاری راضی نیستند ولی می‌گویند قیمت آن در سال جاری افزایش سه برابری داشته است.

سالم توخی، یک تن از دهقانان هرات به خبرگزاری وطن24 گفت: “امسال متاسفانه خشک سالی باعث شد نسبت به گذشته حاصلات زعفران تا 60 فیصد کاهش یابد.”

او که نزدیک به 32 جریب زمین کشت زعفران دارد علاوه می‌کند با وجود این کاهش، قیمت زعفران امسال افزایش سه برابری داشته و از 25 هزار افغانی به 75 هزار افغانی هر کیلو رسیده است.

آقای توخی تصریح می‌کند “این کاهش در محصولات زعفران من به میان آمده و ممکن است برای برخی دهاقین که دارای زمین‌های پرآب تر اند، حاصلات خوبتری داشته باشند.”

وی همچنین کاهش قیمت در سال‌های گذشته را به باندهای نسبت می‌دهند که در تلاشند زعفران به میل آنان در بازارها فروخته شود.

با این حال، ولایت هرات در تولید و کشت زعفران در جهان نسبتا در صد قرار دارد و زعفران این ولایت آوازه جهانی دارد.

اداره زراعت هرات هم در پیوند به پروسس و دسته‌بندی زعفران در این ولایت گفته که دستگاه‌ها، لابراتوارهایی مجهز و مراکزی جهت پروسس، تشخیص رنگ و ذائقه و همچنین پاک کاری زعفران در ولایت هرات وجود دارند.

به گفته مسئولان، در این ریاست 18 خاصیت مختلف زعفران که شامل تشخیص بوی، ذائقه، رنگ و … اند از سوی لابراتوارها تشخیص می‌شوند.

این اداره افزوده که زعفران هرات در جهان به لحاظ کیفیت در صدر است و تلاش‌های مسئولان زراعت هرات هم برای حفط این جایگاه ادامه دارد.

در حال حاضر در ولایت هرات بیش از 40 شرکت زعفران و نزدیک به 30 انجمن زعفران فعالیت دارند.

گفته شده این شرکت‌ها زعفران را به صورت اساسی و استندرد، پروسس می‌کند.

 

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.