روز عرفه و دعا و نیایش به درگاه خداوند سبحان؛ اعمال وارده در این روز را بدانید

مناسک حج تمتع روز گذشته با حضور بیش از 2 میلیون زائر از کشورهای مختلف آغاز شد و زائران لبیک‌گویان به طواف کعبه پرداختند و عازم مشاعر مقدسه شدند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، زائران پس از وقوف در عرفات و حضور در جبل الرحمه، از ظهر تا غروب روز عرفه در مشعر وقوف کرده و بعد به سمت منا حرکت می‌کنند تا پس از آن به سایر اعمال حج تمتع از رمی جمرات، قربانی، حلق، تقصیر تا بیتوته در منا را به جای آورند.

در عربستان هشتم ذی‌الحجه یوم الترویه است. از امام صادق(ع) در مورد نامگذاری این روز سؤال شد که ایشان فرمودند: «در عرفات آب نبود و حاجی‌ها روز هشتم ذی‌الحجه از مکه آب برمی‌داشتند و به عرفات می‌بردند. برخی از ایشان به بعضی دیگر می‌گفتند: تروّیتم، تروّیتم (سیراب شدید، سیراب شدید)؛ به این خاطر، روز هشتم را روز ترویه نامیدند». بر همین اساس هم، متولیان حج عربستان، اقدام به انتقال آب زمزم به مشاعر مقدسه کرده‌اند تا بین زائران آب خنک توزیع کنند.

با آغاز انتقال زائران حج تمتع به مشاعر مقدسه، نه تنها تعداد اتوبوس‌ها، بلکه فعالیت قطار سریع السیر در مسیر مکه ـ مدینه نیز افزایش یافته است.

امروز هم نهم ذی‌الحجه، منسوب به روز عرفات است. در این روز حاجی‌ها به صحرای عرفات رفته و به مناسک حج می‌پردازند.

حج گزاران در این روز در صحرای عرفات گرد هم می‌آیند و ضمن دعا و استغفار، از توفیق در ادای فریضه مهم حج شکرگزاری می‌کنند.

نظر به اهمیت این روز، ادعیه و مناجاتی ویژه آن از معصومین و بزرگان دینی نقل شده است. در برخی منابع، دعایی از پیامبر(ص) برای این روز نقل شده است.

از جمله مشهورترین این ادعیه، دعای عرفه امام حسین(ع) است که بسیاری از شیعیان هر ساله در نقاط مختلف دنیا، به قرائت آن در این روز اهتمام جدی دارند. از دعاهای مشهور دیگر برای این روز، دعای عرفه امام سجاد(ع) نقل شده است.

اعمال دیگری مستحبی نیز در این روز آمده که هرکدام نشان‌دهنده عظمت و بزرگی روز عرفه است.

نمونه از اعمال روایت شده در روز عرفه:

۱- غسل قبل از زمان زوال تا غروب آفتاب.

۲- زیارت امام حسین. (ع)

۳- دو رکعت نماز و اقرار به گناهان و توبه.

۴- روزه «برای کسی که زمان دعا ضعف پیدا نکند».

۵- تسبیحات عشر« تسبیحات حضرت رسول (ص».

۶- سوره توحید و آیة الکرسی و صلوات هر کدام ۱۰۰ مرتبه.

۷- دعای ام داود.

۸- دعای امام حسین (ع) در روز عرفه.

۹- دعای «یا رَب‌ِّ اِنَّ ذُنُوبی لا تَضُرُّکَ».

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.