روزانه نیمی از موترهای باری بدون پرداخت عواید از گمرک هرات خارج می‌شوند

به گزارش خبرگزاری وطن 24، کامران علیزایی، رئیس شورای ولایتی هرات در یک نشست خبری می‌گوید: شمار زیادی از موترهای باری که به گمرک می‌آیند، نسبت به وزن بارشان محصول گمرکی کمتری پرداخت می‌کنند.

وی همچنین گفت به عنوان مثال، موترهای باربری که 40 تُن بار قالین دارند، در یادداشت‌ها و اسناد گمرکی بار آنها شیشه ثبت می‌شود چرا که محصول گمرکی شیشه نسبت به قالین ارزانتر است.

آقای علیزایی افزود کسانی که در فساد گمرک هرات دخیل هستند از کارمندان درونی این نهاد گرفته تا افرادی در مرکز کشور را شامل می‌شوند.

رئیس شورای ولایتی هرات یادآور شد رانندگان موترهایی که کالاهای گران قیمت وارد می‌کنند، یا کالای خود را به نام کالای دیگری تغییر می‌دهند و یا هم کالای دیگر را با نصف قیمت، طی مراحل گمرکی می‌کنند.

او تصریح کرد همه روزه چنین قضایا و فریب‌کاری‌هایی از سوی رانندگان موترهای باری و بیشتر کارمندان گمرک صورت می‌گیرد و هیچ مرجعی هم برای بازخواست این فساد وجود ندارد.

رئیس شورای ولایتی هرات ادامه داد به دلیل همین قانون‌گریزی، هم اکنون شمار بسیاری از موترهای باربری توقیف شده‌اند.

به همین علت، چندی پیش شماری از نمایندگان شورای ولایتی هرات، رئیس این شورا را به زورگویی و متوقف کردن موترهای باربری در مسیره شاهراه‌ها متهم کرده بودند.

رئیس شورای ولایت هرات در پاسخ این نمایندگان به رسانه‌ها گفته بود، وکلایی که معترض هستند، خود در فساد گمرک دخیل هستند و وی تنها مانع کار آنان شده است.

وی ادامه می‌دهد در کنار این همه قانون‌شکنی‌هایی که در گمرک هرات صورت می‌گیرد، مدیر گمرک اسلام قلعه بدون در نظر داشت قانون جاده، حتی به موترهایی که 80 تُن بار دارند، اجازه عبور و تردد می‌دهد.

رئیس شورای ولایتی هرات هشدار می‌دهد اگر جلوی این موترهای سنگین وزن که خلاف قانون، بار سنگین خود را از جاده انتقال می‌دهند گرفته نشود، قسمت‌های زیادی از شاهراه هرات اسلام قلعه تا یک سال دیگر تخریب خواهد شد.

او تأکید کرد دادستانی باید افراد متخلف را هر چه زودتر بازداشت و محاکمه کند.

علیزایی همچنین گفت که پیش از این، اداره محلی هرات از وجود فساد در گمرک این ولایت در جریان گذاشته شده است.

اما جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات از قرار گرفتن این اسناد به دسترس اداره محلی ابراز بی‌خبری کرده و می‌گوید: مقام ولایت با متخلفان به گونه جدی برخورد می‌کند و در گذشته هم تعدادی از افراد متهم به فساد در گمرک را به دادستانی معرف کرده بود.

به بیان وی، اداره محلی به صورت جدی پیگیر این موضوع بوده و با افراد متخلف برخورد و آنان را به دادستانی معرفی خواهد کرد.

اداره گمرک هرات یکی از اداره‌های درآمدزا بوده که همواره برخی افراد و نهادها از وجود فساد گسترده مالی در آن سخن گفته بودند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.