روابط عمیق میان افغانستان و ایران؛ خط راه آهن هرات – خواف افتتاح شد

روند انتقال کالاهای تجارتی میان افغانستان و ایران از خط راه آهن هرات – خواف امروز سه‌شنبه (20 سرطان) به صورت رسمی با حضور مسئولان بلند پایه دو کشور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در مراسم افتتاحی خط آهن هرات – خواف گفت: «سطح همکاری بین افغانستان و ایران نشان دهنده روابط عمیق میان این دو کشور است».

او تاکید کرد که امارت اسلامی خواستار توسعه روابط گسترده با ایران به عنوان کشور دوست و بردار است.

وی افزود که افغانستان برای توسعه روابط با ایران جدی است و به دشمن اجازه تنش و نفاق‌افگنی با این کشور را نمی‌دهد.

در ادامه، ملا بخت الرحمان شرافت، رئیس اداره خط آهن افغانستان در این مراسم گفت: «پیشرفت و ترقی ایران، پیشرفت و ترقی افغانستان است و متقابلا پیشرفت و ترقی افغانستان، پیشرفت و ترقی ایران است».

او بیان کرد که مسئولان افغانستان باید برای بازسازی کشور تلاش کنند و خواسته‌های شخصی خود را قربانی خواسته‌های ملی کنند.

رئیس خط آهن افغانستان همچنین خاطر نشان کرد که امروزه کشورهای منطقه و جهان به یکدیگر وابسته هستند و افتتاح خط آهن هرات – خواف تنها تاثیر آن به افغانستان نیست بلکه در سطح منطقه و جهان است.

وی اشاره کرد که این خط آهن از طریق واخان افغانستان به چین و از طریق ایران به ترکیه و سایر کشور‌های منطقه به جهان متصل می‌شود و تبادلات تجارتی به طور گسترده از این طریق در آینده صورت می‌گیرد.

در همین حال، یعقوب علی نظری، والی خراسان رضوی هم گفت نیاز است افغانستان و ایران سطح همکاری‌ها را در مدت زمان کوتاه رشد دهند.

او عنوان کرد ایران آماده هرگونه همکاری با کشور افغانستان به عنوان دوست و همسایه است.

در ادامه، مهندس سید حسین میر شفیع، نماینده وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران گفته که با توجه به برقراری صلح و ثبات در افغانستان، زمان همکاری‌های اقتصادی گسترده میان افغانستان و ایران فرا رسیده است.

او اضافه کرد که تکمیل خط آهن هرات – خواف دارای اهمیت بالا بوده و هدف اصلی کشور ایران همکاری در توسعه خط آهن در افغانستان با ایجاد زیر بناهای مناسب است.

وی تصریح کرد که افغانستان پل ارتباطی میان شرق و غرب آسیا می باشد.

خط‌ آهن هرات – خواف، خط راه‌آهنی استاندارد است که افغانستان را از هرات در غرب کشور به بازارهای ایران و اروپا متصل می‌کند.

این راه‌آهن در چهار بخش که سه قطعه آن تا کنون تکمیل شده، و قطعه چهارم آن هم قرار است ساخته شود. دو بخش آن در خاک ایران و دو بخش در خاک افغانستان قرار دارد. از این مسیر ریلی به عنوان احیاگر جاده ابریشم ریلی یاد شده است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.