راه پیمایی عزاداران در مراسم شهادت امام هادی (ع) در شهر سامراء عراق

شب گذشته و امروز در سالگرد شهادت امام هادی(ع) هزاران نفر از محبان و پیروان اهلبیت(علیهم السلام) با حضور در شهر سامراء عراق و شرکت در مراسم سخنرانی و عزاداری، مقام والای علمی و معنوی آنحضرت را گرامی داشتند.

به گزارش خبرگزاری وطن24 – هرات، علی‌بن‌محمد مشهور به امام هادی یا امام علی‌النقی (۲۱۲-۲۵۴ق) دهمین امام از اهل‌بیت پیامبر اسلام(ص) و فرزند امام جواد(ع) است.

آنحضرت از ۲۲۰ تا ۲۵۴ق به مدت ۳۴ سال، مقام امامت را به عهده داشت.

امام هادی(ع) با چند تن از خلفای عباسی از جمله متوکل همزمان بود و بیشتر سال‌های زندگی‌اش را در سامرا تحت نظارت حاکمان عباسی گذراند.

از امام هادی(ع) احادیثی در امور اعتقادی، تفسیر، فقه و اخلاق روایت شده است. در بخشی از این روایات، به مباحث کلامی همچون تشبیه و تنزیه و جبر و اختیار پرداخته شده است.

امام هادی(ع) به واسطه جمعی از وکیلان مورد اعتماد، با محبان و پیروان‌اش در مناطق مختلف سرزمین‌های اسلامی ارتباط داشت. عبدالعظیم حسنی، عثمان بن سعید، ایوب بن نوح و حسن بن راشد از اصحاب او بودند.

به روایت شیخ مفید، امام هادی(ع) در ماه رجب سال ۲۵۴ق پس از ۲۰ سال و ۹ ماه اقامت در سامرا، در ۴۱ سالگی از دنیا رفت. برخی از مورخین گفته‌اند آنحضرت توسط معتز عباسی مسموم و به شهادت رسیده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.