دولت حالت تهاجمی بگیرد/دیگر طاقت حملات بر نوزادان را نداریم

اعضای جامعه مدنی هرات در یک نشست خبری حمله تروریستی بالای زایشگاه دشت برچی در غرب کابل و مراسم جنازه در ننگرهار را به شدت محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، سیداشرف سادات، سخنگوی شبکه جامعه مدنی هرات می‌گوید: حمله مخالفان مسلح دولت بالای زایشگاه و مراسم جنازه اوج بی‌‌رحمی مخالفان مسلح را نشان می‌دهد.

وی این گونه حملات در ماه مبارک رمضان بالای کودکان تازه بدنیا آمده و زنان باردار را جنایت جنگی می‌داند.

آقای سادات بیان داشت بارها چنین حملاتی از طرف مخالفان مسلح صورت گرفته و دولت هم حرف از بررسی‌ها زده اما هیچگاهی نتیجه بررسی‌های شان را با مردم در میان نگذاشته است.

به گفته سخنگوی جامعه مدنی هرات مقصر اصلی دولت افغانستان بوده و باید موقف خود را در برابر تروریستان روشن کند.

این عضو فعال جامعه مدنی هرات یادآور شد ضعف دولت برای جلوگیری از این گونه حملات مردم را نسبت به دولت بی‌باور می‌کند.

آقای سادات بیان داشت مردم همیشه از پروسه‌های ملی و دولتی حمایت کرده اما حکومت در تأمین امنیت جان شهروندان ناتوان بوده است.

در همین حال غلام فاروق راسب، یکی دیگر از اعضای جامعه مدنی هرات می‌گوید: باید دولت در مقابل مخالفان مسلح از حالت دفاعی بیرون و حالت تهاجمی را اختیار کند.

وی یادآور شد تا زمانی که دولت حملات تهاجمی را در نظر نگیرد مخالفان هم چنان از مردم ملکی قربانی خواهند گرفت.

آقای راسب در ادامه گفت، توافق نامه صلحی که میان آمریکا و طالبان امضاء شده، امیدواری‌های زیادی را به وجود آورد اما حالا وضیعت برعکس شده است.

او از آمریکا خواست توافقی را که با طالبان امضاء کرده باید در این زمینه تجدید نظر کند.

این عضو جامعه مدنی هرات از آقای خلیل زاد نماینده صلح آمریکا در امور افغانستان را به شدت انتقاد کرد.

به گفته وی، تمام سفرهای آقای خلیل زاد در مورد صلح افغانستان به داخل و خارج از کشور و دیدارهایش با طالبان باید شفاف باشد و در آن مورد به مردم افغانستان پاسخ بدهد.

حمله‌ای که دو روز پیش در زایشگاه دشت برچی در غرب کابل و حمله بر مراسم تشییع جنازه در ولایت ننگرهار صورت گرفت در افغانستان کم سابقه است.

در این دو حمله ده‌ها فرد ملکی، نوزدان تازه بدنیا آمده و مادرانشان کشته یا زخمی شدند.

این دو حمله نه تنها مردم افغانستان بلکه مردم نقاط مختلفی از جهان را سخت متأثر ساخته و با محکومیت‌های بین‌المللی رو به رو شده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.