دستگاه فاسد و تعیینات قومی غنی باعث فروپاشی ارتش افغانستان شد

بازرس امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی گفته است که اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین افراد وفادار به خود را براساس قومیت در رهبری نیروهای امنیتی پیشین منصوب می‌کرد و این امر در کنار خروج امریکا، باعث فروپاشی ارتش و پولیس افغانستان شد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، سیگار یا اداره بازرس ویژه امریکا در گزارشی که امروز (سه شنبه، 9 حوت) به نشر رسانده به عوامل فروپاشی ارتش افغانستان را ذکر کرده است.

سیگار نوشته است که با وجود هزینه‌ی ۹۰ میلیارد دالر طی ۲۰ سال، دولت‌های ایالات متحده و افغانستان در ایجاد یک نیروی امنیتی مستقل و پایدار در افغانستان شکست خوردند.

در ادامه این گزارش آمده است که شخص خود اشرف غنی فرماندهان وابسته به خود را در رأس ارتش افغانستان تعیین می‌کرد و افسران جوان، آموزش‌دیده، تحصیل‌کرده و حرفه‌ای نیروهای امنیتی افغانستان که زیر نظر ایالات متحده آموزش دیده بودند، به حاشیه رانده شدند.

سیگار گفته است که این جابه‌جایی مداوم زنجیره‌های فرماندهی، روحیه و اعتماد را بین نیروهای دفاعی و امنیتی تضعیف کرد.

در بخشی از گزارش سیگار آمده است که در طرف افغانستان، فساد غالب بود و مقامات دولتی اغلب بر منافع شخصی تمرکز می‌کردند.

به‌گفته‌ی سیگار، به‌دلیل عدم نظارت از سوی ایالات متحده، ناتو و خود دولت افغانستان، مقامات فاسد در فرهنگ معافیت از مجازات فعالیت می‌کردند.

سیگار گفته است که در ارتش، این فساد به شکل مناصب در رهبری نظامی بود که به‌جای تجربه‌ی نظامی براساس ملاحظات سیاسی اعطا می‌شد.

سرانجام با رسیدن نیروهای طالبان به اطراف کابل در ۱۵ آگست ۲۰۲۱، اشرف غنی از کابل فرار کرد و این گروه پایتخت را نیز گرفتند. به این ترتیب، دولت و ارتش افغانستان فروپاشید.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.