تجلیل 26 دلو در هرات؛ «اتحاد مسیر خوشبختی مردم افغانستان است.»

26 دلو سالروز خروج شوروی از افغانستان با تاکید بر همبستگی ملی و تلاش مشترک برای مبارزه با فتنه انگیزان، در هرات تجلیل شد.

این برنامه امروز چهارشنبه، 26 دلو در سالن کنفرانس‌های ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مولوی نور احمد اسلام جار، والی هرات می‌گوید: «افغان‌ها با بیرون راندن قشون سرخ شوری از کشورشان درس بزرگی به دنیا داد و فهماند که افغانستان تسخیر ناپذیر است.»

وی تاکید کرد که مردم افغانستان خواهان ناامنی در هیچ جای دنیا نیستند و کشورهای همسایه افغانستان هم از این موضوع نگران نباشند.

او یادآور شد: «هیچ زورگو و بیگانه‌ای نمی‌تواند در افغانستان حکومت کند مگر این که خود افغان‌ها بالای خود افغانستان حکومت کنند.»

مولوی اسلام جار در ادامه افزود که در حال حاضر امارت اسلامی افغانستان خواهان همکاری با همه جهان بوده و کشورهای منطقه است و اکثر کشورها به این موضوع پی برده‌اند.

در همین حال، قاری احمد علی، غوردروازی، یکی از مجاهدین شناخته شده هرات می‌گوید: جهان باید مدیون مردم افغانستان باشد به دلیل این که امپراتوری شوروی آن زمان را به زانو در آوردند.

این فرمانده جهادی هرات در ادامه تأکید کرد: در زمان تجاوز قشون سرخ شوروی بالای افغانستان همه مردم این کشور بدون تعلقات قومی، زبانی و نژادی همه باهم یک صدا و با فکر واحد در برابر ابر قدرت سرخ شوروی ایستادگی کردند.

غوردروازی اضافه کرد: در زمان تجاوز شوری بالای این کشور همه جبهه‌ها عام بود اما بعد از شکست شوری جبهه عام به جبهه خاص تبدیل گردید که حرکات رنگ قومی، نژادی، لسانی و منطقه‌ای به خود گرفت و این بود که مشکلات زیادی به وجود آمد.

هم‌چنین وکیل احمد مجاهد، یکی دیگر از شخصیت‌های جهادی هرات گفت که بهترین درس از این حادثه، اتحاد و یک‌پارچگی است.

او علاوه کرد که مردم افغانستان در شرایط فعلی نیازمند همگرایی و اتحاد اند و این روند باید از سوی مسئولان جدی در نظر گرفته شود.

روز ۲۶ دلو  مصادف است با روز خروج قشون سرخ شوروی سابق از افغانستان. سربازان اتحاد جماهیر شوروی پس از ده سال جنگ در سال ۱۳۶۷ از افغانستان بیرون شدند. این جنگ میلیون ها کشته، زخمی و آواره بر جا گذاشت.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.