برگزاری نمایشگاه «نمای هریوا» در هرات؛ تلاش مضاعف برای حمایت از کار زنان تجارت پیشه

نمایشگاه صنایع دستی زنان هرات تحت نام «نمای هریوا» در مرکز فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات، افتتاح شد.

این نمایشگاه از سوی مرکز فرهنگی کنسولگری ایران در هرات با همکاری زنان تجارت پیشه این ولایت برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مجید خالق‌نیا، رایزن فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات می‌گوید که این نمایشگاه به هدف تقویت اشتراکات فرهنگی بین افغانستان و ایران و حمایت از کار زنان برگزار شده است.

او گفت: «این‌گونه برنامه‌ها نشان دهنده ارج گذاشتن به هنر و تقویت اشتراکات فرهنگی بین دو کشور همسایه است. هم‌چنین حمایت از توسعه کار زنان تجارت پیشه و هنرمندان نیز جز اولویت‌ها است.»

آقای خالق‌نیا هم‌چنین تاکید کرد که زنده نگه داشتن هنرهای اصیل و کار سنتی ارزشمند نیز یکی از اهداف است که با برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها دنبال می‌شود.

وی حفاظت از میراث مشترک فرهنگی افغانستان و ایران جزو کارهای خواند که فرهنگیان و هنرمندان دو کشور روی رشد آن تلاش می‌کنند.

از سویی‌هم، ادیبا وزیری، رئیس اتاق تجارت و صنایع زون غرب می‌گوید که شماری زیادی از زنان تجارت پیشه به هدف معرفی و فروش تولیدات دستی شان در این نمایشگاه اشتراک کرده‌اند.

او گفت روی هرچه بهتر شدن وضعیت کار زنان تجارت پیشه، برنامه‌های مهمی با همکاری نهادهای فرهنگی در جریان است.

وی تاکید کرد که قرار است شماری از بانوان تجارت پیشه برای تبادل تجربه و آشنایی با سبک‌های نوین تجارت طی روزهای پیش‌رو به ایران سفر کنند و از این طریق روی رشد تجارت زنان کار شود.

عمده‌ی آثار که در نمایشگاه «نمای هریوا» به نمایش گذاشته شده شامل قالین‌های دست‌باف داخلی، قالین ابریشمی، ابریشم داخلی افغانسنان، حکاکی و برخی موارد دیگر است.

سوسن کاظمی، رئیس موسسه حامی زنان افغان و جزو برگزار کنندگان نمایشگاه «نمای هریوا» نیز گفت: تلاش شده با به نمایش گذاشته شدن صنایع دستی زنان، زمینه فروش و رونق کسب و کار زنان فراهم شود.

این همه درحالی است که چندی قبل نیز نمایشگاه مشابه نمای هریوا در مشهد ایران و با حضور اکثریت مهاجرین افغان برگزار شده بود.

به باور فرهنگیان، این‌گونه برنامه‌ها بر تقویت همکاری فرهنگی میان افغانستان و ایران به عنوان دو کشور با سابقه تاریخی مشترک تاثیر گذار است.

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.