بدون همگانی شدن بودجه 1402؛ بودجه وزارت‌ها و ولایت‌های کشور توزیع می‌شود

سخنگوی امارت اسلامی افغانستان گفته است که بودجه سال 1402 که برای وزارت خانه‌ها و ولایت‌ها تعیین شده در حال توزیع قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی هرچند درباره مقدار بودجه انکشافی سال روان آمار نداده اما به رسانه‌ها گفته است که یک بخش بزرگ این بودجه، در پروژه‌های بزرگ، بندهای آب و سرک در ولایت‌های مختلف کشور به مصرف می‌رسد.

مجاهد با بیان ‌اینکه بودجه امارت اسلامی برای ۱۴۰۲ خورشیدی امضا شده و اکنون در حالت توزیع می‌باشد.

او گفته که بودجه کافی برای تمامی وزارت‌ها در نظر گرفته شده است و یک گام بهتر نسبت به سال گذشته این است که در بودجه سال روان بخش انکشافی بیش‌تر در نظر گرفته شده است .

سخنگوی امارت اسلامی عنوان کرد: «ما در هر ولایت برنامه و پروژه‌های انکشافی را داریم و این پروژه‌ها، پروژه‌های بزرگ انکشافی استند که در بخش آبادی بندها و آبادی سرک‌ها و بخش‌های دیگر که موثریت خوبی خواهد داشت».

در همین حال مقام‌ها در وزارت اقتصاد تاکید می‌ورزند که پروژه‌هایی که در سال روان عملی می‌شوند افغانستان را در میانه مدت به خودکفایی سوق خواهد داد.

عبدالطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد گفت: «پروژه‌های انکشافی که امسال در بودجه در نظر گرفته شده، معطوف به پروژه‌های زیربنایی و پروژه‌های زیرساختی افغانستان است که می‌تواند کشور را در میانه مدت به خودکفایی سوق بدهد».

او‌ اضافه کرد که پروژه‌های مورد نیاز زیستی مردم مثل آب و نان ارتباط ارگانیک، مورد توجه و دقت بیشتر قرار گرفته است.

با این حال، شماری از آگاهان مسایل اقتصادی همگانی نساختن مقدار بودجه مالی و انکشافی سال روان را پالیسی امارت اسلامی می‌خوانند.

اما برخی دیگری آگاهان مسایل اقتصادی می‌گویند که مسوولان باید پروژه‌ها را بربنیاد نیازمندی هر ولایت و با درنظرداشت عدالت در میان ولایت‌ها عملی سازند.

شمس الرحمان احمدزی، آگاه مسایل اقتصادی در این مورد گفت: «بربنیاد پالیسی حکومت کنونی، مسوولان در مورد مصارف بودجه در پروژه‌های انکشافی ولایت‌های کشور را زمانی که نیاز دانسته شد، اعلام می‌کنند».

قطب الدین یعقوبی، آگاه دیگر مسایل اقتصادی گفت: «بودجه انکشافی که فعلا در افغانستان تنظیم می‌شود، باید طوری باشد که به شکل عادلانه، مفید و واقع‌بینانه باشد. یعنی بطور کوتاه گفته می‌توانیم که بودجه انکشافی که در نظر گرفته می‌شود مطابق نیازمندی‌های هر ولایت و به شکل عادلانه تنظیم شود، و دولت به شکل درست تطبیق بکند که در آینده نتیجه مثمر را بدست آید».

با این همه، مسئولان حکومتی گفته‌اند بودجه امسال از عواید داخلی تامین شده است.

این عواید از قراردادهای استخراج معادن که به هزینه شش میلیارد افغانی از 25 معدن می‌باشد بدست آماده است.

در همین حال، پروژه‌های بزرگ انکشافی و زیر بنایی در کنار و گوشه افغانستان در حال کار می‌باشد که با اتمام آنان افغانستان به سمت رشد و خودکفایی حرکت می‌کند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.