اولین برف در هرات و نگرانی از افزایش چالش‌ها؛ فواید عامه با کمبود امکانات مواجه است

اولین برف نسبتا بی‌سابقه در هرات در کنار خلق نشاط برای مردم، نگرانی‌های را هم برای باشندگان ولسوالی‌های دوردست این ولایت به میان آورده است.

ولسوالی‌هایی که برف و باران بیشتر از هرجای دیگر هرات در آنجا می‌بارد و مسیر رفت و آمد را مسدود می‌کند.

از این میان، شاهراه هرات – رباط سنگی، یکی از مسیرهای نسبتا حیاتی و پرخطر در هرات است که برف سه شب قبل هرات موقتا رفت و آمد را در آن مسدود کرده بود.

این شاهراه وصل کننده هرات به تورغندی و مرز ترکمنستان است که بندش آن در اثر طوفان و برف، چالش‌های بی‌شماری برای موترهای باربری و رانندگان موترهای کوچک می‌تواند خلق کند.

ریاست فواید عامه هرات بعد از ریزش برف این مسیر را نسبتا پاک کاری کرده و رفت و آمد بعد از یک شب توقف در حال حاضر در آن جریان دارد.

نگرانی اصلی اما افزایش مشکلات در این شاهراه‌‎ها است.

در کنار شاهراه هرات – رباط سنگی، مسیر هرات – قلعه نو در بند سبزک و مسیر هرات – اسلام قلعه هم در زمستان خطرات بی‌شماری برای مسافران دارد.

بند سبزک در بین ولایت‌های هرات و بادغیس یکی از خطرناک‌ترین مسیرها در زمستان است که بارها در فصل‌های سرد سال برای مردم تلفات به بار آورده است.

برخا هم موتر داران و مسافران برای روزهای متوالی در این مسیر گیر مانده و با همکاری کارمندان ریاست فواید عامه هرات و بادغیس نجات داده شده است.

هم‌چنین مسیر هرات – اسلام قلعه هم یکی از مسیرهای پ چالش است که می‌تواند خطرات جدی برای مسافران و موتر داران باربری در زمستان ایجاد کند.

اداره فواید عامه در حال حاضر در برخی مسیرها کارمندان این ریاست را موظف کرده و مصروف فعالیت هستند.

اما مسئولان این اداره می‌گویند که امکانات شان برای مواقع اضطراری کافی نیست.

مولوی محمد ادریس، رئیس فواید عامه هرات می‌گوید: «سال گذشته در زمستان برخی وسایل از قول اردو امانت گرفته بودیم و توانستیم با اندک امکانات ریاست خود، مسیرها را به صورت درست پاک کاری کنیم و از پیش‌آمد حادثات ناگوار جلوگیری کینم.»

به گفته او «امسال اما امکانات بسیار اندک است، تن‌ها یک بیلدوزر فعال داریم که فعلا به ساحه برده شده و برخی موترهای که برای انتقال نمک و دیگر امکانات اسفاده می‌شود؛ باقی مانده وسایل همه نیاز به تعمیر دارند و در حال حاضر قابل استفاده نیستند.»

این مقام محلی هرات ‌هم‌چنین تاکید می‌کند در کنار نبود وسایل نیروهای امنیتی و کارمندان فواید عامه تلاش‌های جدی شان برای رفع هرگونه موانع در مسیرهای پرخطر انجام می‌دهند.

وی گفت که این تلاش‌‌ها اما زمانی نتیجه خوب در پی دارد که حکومت مرکزی با توجه به چالش‌ها، امکانات کافی برای هرات اختصاص دهد.

از سویی‌هم، باشندگان ولسوالی‌های هرات هم از حکومت می‌خواهند توجه جدی روی مسیرها داشته باشد و تا قبل از افزایش مشکلات، چالش‌ها را شناسایی و برای جلوگیری از آن آماده باشد.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.