افغانستان حدود دو میلیارد دالر  صادرات به کشورهای خارجی داشته است

مسئولان وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفته‌اند به ارزش 1.9 میلیارد دالر در سال 1401 کالا از این کشور به کشورهای خارجی صادرات شده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، عبدالسلام آخندزاده جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفته که افغانستان در سال 1401 بیشترین میزان صادرات را نسبت به سال‌های قبل به ثبت رسانده‌است.

او اضافه کرد که از اول حمل سال 1401 الی بیستم حوت امسال افغانستان به ارزش 1.9 میلیارد دالر کالا به کشورهای منطقه، همسایه و جهان صادر کرده است.

به بیان وی، احتمال می‌رود که این رقم تا پایان سال جاری به 2 میلیارد دالر برسد.

اوعنوان کرد که تاجران افغانستانی در حالی در 11 ماه گذشته به ارزش 1.9 میلیارد دالر کالا صادر کرده‌اند که این رقم در سال‌های 1400 و 1399 به ترتیب 850 و 780 میلیون دالر بوده است.

سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت تصریح کرد که اقلام صادراتی افغانستان را بیشتر کالاهای همچون زغال سنگ، میوه خشک و تازه، پنبه و سبزیجات تشکیل داده است.

او همچنین گفت که اقلام صادراتی افغانستان به کشورهای پاکستان، هندوستان، ازبکستان، چین، ایران، تاجکستان، امارت متحده عربی، قزاقستان، ترکیه و ترکمنستان صادر شده است.

بربنیاد گفته‌های کارشناسان، در زمان جمهوریت بیشتر به دلیل فساد و نبود امنیت، تاجران علاقمندی به سرمایه‌گذاری در کشور نداشتند و افغانستان کم‌ترین میزان صادرات را در بین کشورهای همسایه به خود اختصاص داده بود.

عبدالنصیر رشتیا، تاجر و آگاه اقتصادی گفت که امارت اسلامی در بُعد صادرات به مراتب موفق‌تر از جمهوریت عمل کرده است.

او عنوان کرد که صادرات افغانستان به ویژه در بخش‌های معادن و زراعت رشد بی‌پیشینه‌ای داشته است و این امر در بهبود اوضاع اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

این در حالی است که سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان برای افزایش معادلات تجارتی بین ایران و افغانستان سفری به این کشور داشت.

در این سفر، قرار است مرز اسلام‌قلعه/دوغارون که بین دو کشور است به گونه شبانه و روزی در سال جدید فعالیت کند.

این بندر که در ولایت هرات قرار دارد مهم‌ترین بندر عایداتی افغانستان به شمار می‌رود.

همچنین در ادامه سرک دوم در مرز میلک ولایت نیمروز و سیستان و بلوچستان ایران احداث شود.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.