افزایش صادرات محصولات زراعتی حوزه غرب کشور؛ 150 میلیون دالر صادرات در یک سال

اتحادیه صادرکنندگان حوزه غرب کشور می‌گوید که در سال گذشته به ارزش مجموعی 150 میلیون دالر محصولات زراعتی و میوه‎جات خشک از این حوزه به خارج از کشور صادر شده است.

مهدی اکرمی، معاون اتحادیه صادرکنندگان حوزه غرب افغانستان به خبرگزاری وطن24 می‌گوید که صادرات مواد زراعتی حوزه غرب کشور از سال 2001 به این‌طرف در حال افزایش می‌باشد و این روند در سال گذشته به  150 هزار دالر رسیده است.

به بیان آقای اکرمی، حوزه غرب افغانستان سالانه در حدود صد میلیون دالر محصولات زراعتی، باغ‌داری و میوه جات خشک صادرات دارد.

او بیان داشت که در یک سال گذشته تقریبا 90 تُن میوه‌جات خشک از این حوزه به خارج صادر شده است.

وی علاوه کرد که کشور‌های اروپا، ترکیه، هند، مصر، آمریکا، کانادا و کشور‌های خلیج فارس از جمله دریافت کنندگان اصلی محصولات زراعتی افغانستان می‌باشد.

معاون اتحادیه صادرکنندگان حوزه غرب کشور افزود که صادرات افغانستان به کشورهای خارج از سه طریق زمینی، دریایی و هوایی صورت می‌گیرد اما در حال حاضر صادرات از طریق هوا غیر فعال است.

این مقام سکتور خصوصی در ادامه افزود که در صورت فعال شدن دهلیز‌های هوایی، تاجران می‌تواند به نقاط دورتر جهان صادرات داشته باشند که باعث رشد اقتصاد افغانستان خواهد شد.

این درحالی است که مسئولان در مرز اسلام هرات می‌گویند که برای رشد صادرات و واردات این بندر مهم تجارتی به زودی 24 ساعته می‌شود.

در هفته گذشته محموله به‌صورت آزمایشی از طریق راه هرات به ایستگاه روزنک این ولایت رسید.

تاجران و سرمایه‌گذاران در حوزه غرب کشور هم می‌گویند که راه اندازی خط آهن هرات باعث ایجاد سهولت و رشد تجارت می‌شود و این خط باید زودتر راه‌اندازی شود.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.