اصلی ترین هدف زینب(س) برجسته سازی ارزش واقعی یک زن در جامعه بوده است


حضرت زینب سلام الله علیها شخصیت تاریخی و الگوی جامع برای زنانان مسلمان به شمار می‌رود.

آن حضرت از شخصیت و تربیت درست خوانده گی که برخوردار بود در تاریخ اسلام به عنوان یک زن نمونه و الگوی جامع برای بانوان در جوامع بشری به شمار می‌رود.

طبق گفته‌های تاریخ و بررسی‌های علما و دانشمندان از زندگی و شخصیت این برزگ بانوی اسلام می‌توان به این نکته پی برد که او با حفظ شئونات اسلامی یک مربی واقعی برای بانوان آن وقت بوده و ارزش و جایگاه یک زن را در جامعه برجسته ساخته است.

به عنوان مثال در تاریخ زندگی آن حضرت نوشته شده که در زمانی که حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در کوفه اقامت داشته‌اند، حضرت زینب سلام‌الله علیها برای زنان کوفه جلسات تفسیر قرآن را برگزار می‌کردند.

در دورانی هم که امام زین‌العابدین علیه السلام بیمار بودند، مردم برای پاسخ گرفتن بابت سؤالات و ابهامات شرعی خود به حضرت زینب سلام‌الله علیها مراجعه می‌کردند. همه این‌ها نشان‌دهنده علم و فقه آن بانوی ارجمند است که نایبی برای امام زمان خود بوده‌اند.

 

این‌ها همه نشان دهنده جایگاه و عظمت حضرت زینب است که به عنوان یک بانو هم در بخش‍‌های مختلف علمی چیره دست بوده و هم در حفظ و عزت خوانوادگی و کمک به بانوان و مردمان دیگر از همه پیش قدم تر بوده است.

 

با این همه بخش بزرگ از کارکرد او را می‌توان در واقعه عاشورا و کربلا پیدا کرد؛ عاشورایی که حضرت زینب به عنوان یک خانم توانست رسالت امام حسین (ع) را به جهانیان معرفی کند و با درک و تحمل تمام سختی‌ها و حفظ جایگاه یک بانوی مسلمان عزتمند زندگی کند.

 

با این وجود نیاز است که در شرایط امروزی تمام بانوان در جهان از صبر، استقامت و ارزش که حضرت زینب برای زنان معرفی می‌کند درس بگیرند و راه و روش آن بزرگ بانوی جهان اسلام را پیشه کنند.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.