اختلاف در کابینه نتانیاهو و افزایش دامنه اعتراضات

تلویزیون اسرائیل می‌گوید بنیامین نتانیاهو اعلام تغییرات گسترده قضایی را به تعویق انداخته است. دلیل این تعویق اختلاف نظر در دولت ائتلافی عنوان شده است.

دفتر نتانیاهو هنوز این خبر را تایید نکرده اما حزب لیکود آن را تایید کرده است.

در همین حال آرون بارداوید رئیس یکی از بزرگترین اتحادیه‌های صنفی رژیم اسرائیل در یک نطق تلویزیونی خواستار انتخابات سراسری شد و گفت: «از لحظه‌ای که این کنفرانس خبری به پایان برسد، کار دولت اسرائیل هم به پایان می‌رسد».

او هشدار داد در صورتیکه طرح اعمال تغییرات در دستگاه قضایی متوقف نشود اعلام اعتصاب سراسری خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های رژیم اسرائیل پرواز هواپیماها از فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو هم متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24 و به نقل از بی‌بی‌سی، نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه وزیر دفاع را برکنار کرد. یوآف گالانت خواستار توقف تغییرات قضایی شده بود. پس از اعلام این خبر، معترضان در بسیاری از شهرهای اسرائیل به خیابان آمدند.

رژیم غاصب اسرائیل در دو ماه گذشته شاهد تظاهرات بزرگ و مستمر صدها هزار اسرائیلی بوده است.

دولت راست افراطی نتانیاهو قصد دارد تغییرات اساسی در دستگاه قضایی ایجاد کند از جمله اینکه دولت در انتصاب قضات نقش داشته باشد و هیاتی که بیشتر اعضای آن عضو کابینه هستند، بتواند احکام دیوان عالی را لغو کند.

آقای گالانت توانست حمایت بعضی از اعضای حزب لیکود، حزب آقای نتانیاهو را جلب کند اما دیگر احزاب راست افراطی در کابینه ائتلافی او، خواستار برکناری وزیر دفاع شدند.

پیشتر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم از نتانیاهو خواسته بود در این باره «مصالحه» کند.

پس از اعتراضات گسترده یکشنبه، اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور رژینم اسرائیل از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر خواست تا برنامه‌های جنجالی خود را برای بازنگری در سیستم قضایی این کشور را متوقف کند.

هرتزوگ گفت که وحدت مردم اسرائیل در خطر است.

پس از اعلام برکناری یوآف گالانت، وزیر دفاع، معترضان مقابل اقامتگاه  نتانیاهو تجمع کردند.

در تل آویو پس از اعلام برکناری آقای گالانت، معترضان بزرگ‌راه‌ها را بستند و با آتش زدن لاستیک راه‌ها را بند آوردند و پولیس برای متفرق کردن آنها از از خشونت کار گرفتند.

در برخی شهرها پولیس عملا با معترضان درگیر شده و برخی از معترضان هم بازداشت شده‌اند.

یوآف گالانت خواستار توقف اصلاحات قضایی شده بود. تظاهرات در واکنش به تصمیم بنیامین نتانیاهو بلافاصله به چندین شهر دیگر رژیم اسرائیل هم کشیده شد. کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل تعداد تظاهرکنندگان را ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر تخمین زده است.

همزمان کاخ سفید نگرانی عمیق خود را در مورد تحولات اسرائیل ابراز کرده و خواستار سازش طرفین شده است.

مقامات آمریکایی در صحبت با نخست وزیر اسرائیل، ضمن تاکید بر لزوم مصالحه میان رهبران سیاسی در اسرائيل،‌ بر ادامه حمایت خلل ناپذیر آمریکا از امنیت این کشور و «طرح‌های آشغالگرانه» آن تاکید کرند.

اختلاف بر سر چیست؟

در گزارش بی‌بی‌سی آمده که تظاهرات علیه برنامه دولت برای انجام اصلاحات بنیادین در دستگاه قضایی برای هفته‌ها ادامه داشته است.

دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، می‌گوید که تغییرات پیشنهادی به نفع رای‌دهندگان است.

یائیر لاپید، رهبر مخالفان، اعتراضات اخیر را «بزرگترین بحران» در تاریخ رژیم اسرائیل توصیف کرده است.

دولت در برابر این اعتراضات به‌شدت مقاومت کرده است و ادعا می‌کند که مخالفان سیاسی به اعتراض‌ها دامن می‌زنند.

منتقدان می‌گویند که این اصلاحات، که بررسی آنها در مجلس در جریان است، باعث سیاسی شدن نظام قضایی خواهد شد و ممکن است به استبداد منجر شود.

از جانبی‌هم، طی چند ماهِ به قدرت رسیدن بنیامین نتانیاهو تا کنون حملاتی شدیدی علیه گروه‌های مقاومت مردمی فلسطین صورت گرفته و دست‌کم 50 فلسطینی شهید شده‌اند.

البته این حملات بدون پاسخ نمانده و در بیخ گوش رژیم اسرائیل، رژه‌های گروه‌های مقاومت فلسطین هر روز پر رنگ‌تر از گذشته برگزار می‌شود.

هم‌چنین به‌دلیل طرح‌های شرورانه و توسعه طلبانه رژیم اسرائیل، حملات گروه‌های مقاومت هم افزایش چند برابری داشته است.

هم‌زمان با این، در دو ماه اخیر علاوه بر افزایش حملات گروه‌های مقاومت فلسطین، حمایت‌های جهانی هم از مردم فلسطین افزایش یافته است.

از نظر کارشناسان، تمام این موارد نشان می‌دهد که اسرائیل در بحران بزرگی فرو رفته و در صورت تداوم آن، منجر به بی‌اتحادی عمیق در این کشور و در آخر مهاجرت بی‌سابقه یهودیان از سرزمین‌های اشغالی خواهد شد.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.