گفتگو با رئیس اتحادیه صرافان هرات: چرایی نوسانات ارزی در کشور و لزوم ورود بانک مرکزی در بازار

به دنبال افزایش نوسانات ارزی در کشور و کاهش ارزش دالر در برابر پول افغانی، صرافان هرات می‌گویند در صورت مدیریت به‌موقع و جلوگیری از فروش دالر برای مدت کوتاه، روند عادی به بازار باز خواهد گشت.

غلام محمد سهرابی، رئیس اتحادیه صرافان هرات به خبرگزاری وطن24 گفت: «نوسانات ارزی در صورت که از سوی امارت اسلامی به موقع مدیریت شود، ضرری قابل توجهی وارد نخواهد کرد.»

وی افزود:  کم‌بود افغانی در جنوب کشور و ممنوعیت استفاده از کلدار یکی از عوامل تغییرات ارزی در کشور است که در صورت مدیریت حکومت و تزریق پول افغانی در دیگر نقاط کشور، ثبات دوباره بر می‌گردد.

رئیس اتحادثه صرافان هرات خاطر نشان کرد که ورود بی‌سابقه و یک‌بارگی مهاجران افغانستان از پاکستان و خرید سریع پول افغانی نوسانات ارزی را در این چند روز شدت بیشتری داده است.

او افزود که تحولات این چینی یک روال عادی است و در صورت بازگشت قیمت دالر به 80 برای تاجران و سرمایه‌گذاران کشور مفید خواهد بود.

از جانبی‌هم، وی تاکید کرد که فروشندگان اجناس در بازارهای داخلی با قیمت قبلی دالر دست به فروشات می‌زنند و اصلی‌ترین ضرر در صورت ادامه‌ادار شدن نوسانات ارزی به تاجران و واردکنندگان کالاها، وارد می‌شود.

آقای سهرابی افزود که به‌رغم استقبال مردم از کاهش قیمت دالر اما تعادل در یک حد معین به نفع همه تمام خواهد شد. «بانک مرکزی می‌تواند سریعا اوضاع را مدیریت کرده و از فروش دالر جلوگیری کند. هم‌چنین از کم‌بود پول افغانی در برخی ساحات جلوگیری کرده و بازار ارز را به حالت معین برگرداند.»

وی در اخیر افزود که با همه‌ی این تحولات هنوز ضرر جدی به صرافان و سرمایه‌گذاران وارد نشده و امیدواری به عادی شدن قیمت‌ها وجود دارد.

وی تاکید کرد که احتمال ادامه‌دار شدن این روند بسیار بعید است.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.