گرامی داشت از شهادت امام رضا (ع) در مشهد مقدس/ گردهمایی 4.5 میلیون زائر در سالروز شهادت ایشان

امروز شنبه (15 سرطان، 30 ماه صفر) مصادف است با سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام رضا (ع) و زائران از گوشه و کنار جهان به شهر مشهد مقدس آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، رسانه‌های ایرانی، به نقل از مقام‌ها در مشهد گزارش دادند که حدود 4.5 میلیون زائر رضوی برای شرکت در مراسم عزاداری امام هشتم(ع) وارد مشهد شدند.

بر اساس گزارش‌ها، 315 هزار زائر پیاده وارد مشهد شده‌اند.

حرکت پیاده‌روی زائران به مشهد 20 روز قبل آغاز شده بود.

حضرت علی بن موسی بن جعفر (ع)، هشتمین امام شیعیان است. «رضا» مشهورترین لقب ایشان و پس از آن به عالم آل محمد، صادق، صابر، فاضل، قرة العین المؤمنین (به معنای نور چشم مؤمنان)، امام رئوف، ضامن آهو نیز شهرت دارد.

زندگینامه امام رضا (ع)

نام مبارکشان «علی»، کنیه آن حضرت، «ابوالحسن» و پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان و مادر گرامیشان “نجمه خاتون” نام داشت.

امام رضا (ع) زاده ۱۱ ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری قمری در شهر مدینه هستند.

پدرشان در سال ۱۸۳ هجری قمری به دست هارون عباسی به شهادت رسید و پس از ایشان امام رضا (ع) در سن ۳۵ سالگی امامت شیعیان را برعهده گرفت.

مدت امامت ایشان نزدیک به ۲۰ سال طول کشید که ده سال اول آن همزمان با خلافت هارون الرشید، پنج سال بعد از آن مقارن با حکومت امین و پنج سال آخر امامت ایشان مصادف با خلافت مامون بود.

شهادت امام رضا (ع)

امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مأمون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مأمون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست این خلیفه عباسی به شهادت رسیدند.

درباره علت شهادت امام رضا (ع) تمام علمای شیعه و عده زیادی از علمای اهل سنت قائل‌اند که آن حضرت مسموم و شهید شده‌اند اما اینکه کیفیت این عمل چگونه بوده است، روایات متعددی وجود دارد. مامون عباسی با خوراندن سم به امام رضا (ع) سبب مسمومیت و سپس شهادت ایشان شد.

در مورد سال شهادت ایشان اختلاف نظر وجود دارد. برخی سال ۲۰۲ هجری قمری را سال شهادت امام رضا (ع) می‌دانند و تعدادی دیگر گفته‌اند که شهادت ایشان در سال ۲۰۳ هجری قمری بوده که نظریه دوم بیشتر معروف است.

همه ساله در سالروز شهادت امام رضا(ع) در حسینیه‌ها، مساجد و مشهد مقدس در حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت ایشان برنامه‌های مختلفی با حضور میلیونی عزاداران برگزار می‌شود.

همچنین سالروز شهادت این امام رئوف در دیگر کشورهای اسلامی از جمله افغانستان نیز گرامی داشت می‌شود.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.