کودتای دیگر در آفریقا؛ ارتش کنترول نهادهای دولتی در گابن را دست گرفت

نیروهای ارتش گابن صبح امروز چهارشنبه، بعد از اعلام نتایج انتخابات کودتا کرده و همه نهادهای دولتی را منحل کرده‌اند.

سفارت روسیه در گابن نیز از وضعیت آرام در پایتخت این کشور آفریقایی که صبح امروز بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، شاهد کودتا بوده، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، دیپلمات‌های سفارت روسیه در گابن به خبرگزاری «تاس» گفتند وضعیت در «لیبرویل» پایتخت کشور آفریقایی گابن که صبح امروز شاهد کودتا بوده، آرام است.

این دیپلمات‌ها گفتند تاکنون همه چیز اینجا آرام بوده و سفارت امن است.

خبرگزاری فارس ایران نیز نوشته که ساعات اولیه امروز، چهارشنبه (۳۰ اوت، هشتم سنبله) ارتش گابن اعلام کرد قدرت را در این کشور به دست گرفته، همه نهادهای دولتی را منحل کرده و کمیته انتقال و احیای نهادها را ایجاد کرده است.

بیانیه ارتش ساعاتی بعد از آن بود که کمیسیون انتخابات رسماً اعلام کرد «علی بونگو اوندیمبا» پیروز انتخابات ۲۶ اوت با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا شده است. او برای بار سوم انتخاب شد.

در حال حاضر، محل حضور او نامشخص است و هیچ اطلاعیه‌ای رسمی از سوی مقامات منتشر نشده است.

خانواده رئیس‌جمهور گابن امروز اعلام کردند که پس از کودتای نظامی در کشور، اطلاعی از او ندارند.

گابن در غرب آفریقای مرکزی و در همسایگی خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته‌ و با کشورهای جمهوری کنگو، کامرون و گینه استوائی همسایه است.

این کشور یکی از مهمترین متحدان فرانسه در آفریقای مرکزی به شمار می‌آید که از سال ۲۰۰۹ تحت ریاست‌جمهوری علی بونگو اداره می‌شود.

این کودتا، هشتمین کودتا در مناطق غربی و مرکزی قاره آفریقا از سال ۲۰۲۰ به بعد به شمار می‌آید. آخرین کودتا، مربوط به نیجر است که در ۲۶ ژوئیه صورت گرفت.

نگرانی‌ها در غرب از احتمال افزایش استقلال طلبی‌ها در کشورهای آفریقایی افزایش یافته و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده که اوضاع در گابن را زیر نظر دارد.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.