کاهش 95 درصدی کشت تریاک در افغانستان

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (یوان‌اودی‌سی) در گزارش جدید خود گفته که کشت تریاک در افغانستان ۹۵ درصد کاهش یافته است.

این نهاد افزوده که این کاهش به دنبال اعلان امارت اسلامی نسبت به ممنوعیت کشت مواد مخدر به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، طبق گزارش این دفتر که امروز (یک‌شنبه، ۱۴ عقرب) منتشر شده، کشت تریاک در تمام نقاط کشور از ۲۳۳ هزار هکتار به ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

بر اساس این گزارش، کاهش کشت تریاک منجر به کاهش ۹۵ درصدی عرضه‌ی تریاک از شش هزار و ۲۰۰ تُن در سال ۲۰۲۲ به ۳۳۳ تُن در سال ۲۰۲۳ شده است.

با این حال، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل گفته است که کاهش شدید تریاک، عواقب انسانی فوری برای مناطق روستایی داشته که بیشتر تولید تریاک در آن صورت می‌گرفت.

روزنامه اطلاعات روز به نقل از این دفتر نوشته که درآمد کشاورزان از فروش محصول تریاک در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۹۲ درصدی به ۱۱۰ میلیون رسیده است.

رقمی که در سال ۲۰۲۲ هزار و ۳۶۰ میلیون دالر بود.

غاده ولی، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل گفته است: «این یک فرصت واقعی برای دستیابی به نتایج بلندمدت علیه بازار غیرقانونی تریاک و آسیبی است که در سطح محلی و جهانی ایجاد می‌کند.»

خانم ولی افزوده است که امروز، مردم افغانستان برای نیازمندی‌های ناشی از درآمد از دست رفته‌ی خود، به کمک فوری بشردوستانه نیاز دارند.

او اضافه کرده است: «طی ماه‌های آینده، افغانستان به‌شدت به سرمایه‌گذاری قوی در معیشت پایدار نیاز دارد تا فرصت‌های دور از تریاک را برای کشاورزان افغان فراهم کند.»

 

منبع خبرگزاری وطن24
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.